نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا علم انکار می‌شود؟

با توجه به اینکه تاکنون تحقیقات علمی بسیاری راجع به تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین انجام‌گرفته است و دانشمندان بسیاری در این رابطه اظهارنظر کرده‌اند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا آن را رد کرده و به‌صورت آشکار انکار می‌کند. ممکن است که این مسئله ناشی از جایگاه آمریکا در استفاده از گازهای گلخانه‌ای باشد. به‌عبارت‌دیگر با انکار این تحقیقات، او بهتر می‌تواند به استفاده از گازهای گلخانه‌ای ادامه دهد.

هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نظر و تصور کلی نسبتاً دقیقی از الگوهای آب‌وهوایی غیرمعمول دارند اما دموکرات‌ها علمی که به تعریف و توضیح این مسائل می‌پردازد را بیشتر باور دارند؛ اما باید گفت که تغییرات آب‌وهوایی با توجه به عقیده و گرایشات جهانی تغییر نمی‌کند و اگر آن‌ها علم مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی را رد کنند، عوارض ناشی از آن از بین نخواهد رفت.

قابل‌توجه است که ترامپ گروه ویژه‌ای از دانشمندان فدرال انتخابی را ایجاد کرده تا با بررسی‌ها علمی و نتیجه‌گیری‌های حاصل از تحقیقات ناشی از آسیب سوخت‌های فسیلی بر سیاره زمین و شرایط زیستی آن مقابله کنند. این گروه به‌عنوان یک کمیته رسمی مشورتی، تحت کنترل نخواهد بود. علاوه بر آن، این گروه به بررسی ارزیابی‌های اخیر سازمان‌های اطلاعاتی در مورد تغییرات آب‌وهوایی توجه نخواهد کرد.

گروه پیشین در مورد ائتلاف دی اکسید کربن (CO2 Coalition) گزارشی را منتشر کرد تا مأموریتش در برابر اطلاع‌رسانی به مردم درباره «سهم مهم دی‌اکسید کربن در زندگی و اقتصاد ما» را نشان دهد. به باور این افراد، بحث در مورد اهمیت دی‌اکسید کربن بی‌مورد است. این موضوع در حالی است که بیشتر دانشمندان معتقدند که در حال حاضر باید به این مسئله پرداخت که فضای شکننده زمین در یک‌صد سال گذشته به بحرانی جهانی تبدیل‌شده که باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد. می‌توان گفت این مهم‌ترین جنگی است که ما درگیر آن خواهیم بود.

بهتر است بدانیم که در حال حاضر باید برای علم و حقیقت مبارزه کنیم و باید علیه سیاستمداران حریص و دروغ‌هایشان و افرادی مانند ترامپ که فقط پول برایشان اهمیت دارد، ایستادگی کنیم.

بر اساس گزارش‌های رسمی، پژوهش و تجزیه‌وتحلیلی نسبت به نظرسنجی شرکت گالوپ پس از گرم شدن ناگهانی هوا در زمستان سال 2012 میلادی انجام‌گرفته است. در این پژوهش محققان دریافتند که به‌طورکلی در بین سیاستمداران ایالات‌متحده آمریکا، جمهوری خواهان کمتر از دموکرات‌ها تصورات کلی تغییرات آب‌وهوایی را تصدیق می‌کنند. شرکت یا مؤسسه گالوپ (Gallup Inc) یک شرکت مشاوره مدیریتی است که بیش از هر چیز به نظرسنجی عمومی و نگرش مردم نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره می‌پردازد و در سراسر جهان با این ویژگی شناخته می‌شود. 

بر اساس آمارهای جهانی، کشور ایالات‌متحده آمریکا یکی از سه کشور اصلی تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان است و به همین دلیل نوع نگرش سیاستمداران و رهبران این کشور به موضوع پدیده تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین، تأثیر زیادی در اتخاذ سیاست‌های پیش گیرانه از تولید گازهای آلاینده یا بی‌توجهی به این موضوع دارد. واضح است که این سیاست‌ها، نقشی مستقیم و تأثیرگذار در ادامه روند گرمایش زمین و یا کاهش آن خواهد داشت.

در این نظرسنجی انجام‌گرفته، محققان دریافتند که هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نظر و تصور کلی نسبتاً دقیقی از الگوهای آب‌وهوایی غیرمعمول دارند اما دموکرات‌ها علمی که به تعریف و توضیح این مسائل می‌پردازد را بیشتر باور دارند؛ اما باید گفت که تغییرات آب‌وهوایی با توجه به عقیده و گرایشات جهانی تغییر نمی‌کند و اگر آن‌ها علم مرتبط باید تغییرات آب‌وهوایی را رد کنند عوارض ناشی از آن از بین نخواهد رفت. محققان گالوپ اعلام کردند که به‌طورکلی جمهوری خواهان کمتر از دموکرات‌ها تصورات کلی تغییرات آب‌وهوایی را تصدیق می‌کنند که این مسئله احتمالاً مرتبط با اعتقادات افراط‌گرایانه سیاسی آن‌ها باشد. 

با توجه به پژوهش‌های آرون مک رایت (Aaron McCright) محقق جامعه‌شناس دانشگاه ایالتی میشیگان، به نظر می‌رسد که تغییرات آب‌وهوایی از نظرات مردم تأثیر نمی‌گیرد و با توجه به عقیده آن‌ها تغییر نمی‌کند اما نظرات و عقیده آن‌ها به بررسی و عوامل پیدایش این تغییرات کمک خواهد کرد و اگر تعداد بیشتری از آن‌ها علم مرتبط با آن را تائید کنند بیشتر به این مسئله و عوامل ناشی از آن پرداخته خواهد شد و نتیجه کلی بهتر خواهد بود. البته بیش از مردم این سیاستمداران هستند که با توجه به تصور و عقدیده اشان نسبت به حقیقت تغییرات آب‌وهوایی، در ادامه روند این تغییرات مؤثر هستند. 

رایلی دانلپ (Riley Dunlap)، جامعه‌شناس دانشگاه ایالتی اوکلاهما (Oklahoma) در استیلواتر (Stillwater) و عضو تیم تحقیقاتی در این رابطه معتقد است که اگر چه تفاوت بین احزاب سیاسی در تعیین آب‌وهوای غیرمعمول بسیار ناچیز است اما بسیار جالب است که ترامپ و دیگر جمهوری‌خواهان اعتقاد کمتری به گرم شدن هوا و تغییرات آب و هوائی در سطح دنیا  داشته‌اند. 

آمارگیری و نظرخواهی دانشگاه ییل (Yale) آمریکا در نوامبر سال 2013 میلادی نشان می‌دهد که هشتادوسه درصد مردم آمریکا معتقد هستند که باید اقدامی قاطع  در روند تغییرات آب‌وهوایی صورت گیرد. 
به‌طورکلی می‌توان گفت نوع نگرش رهبران سیاسی تمامی کشورهای دنیا  نسبت به علم و انکار یا تائید آن تأثیر بسزایی در سیاست‌های کلی جهانی همچون پدیده تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین خواهد داشت. درواقع آن‌ها با اتخاذ سیاست‌های خود می‌توانند روند تولید گازهای آلاینده‌ای مانند دی‌اکسید کربن را کاهش داده یا بالعکس با بی‌توجهی به این موضوع بر افزایش روند گرمایش زمین دامن بزنند. در این میان نقش کشورهایی مانند ایالات‌متحده آمریکا که بیشترین سهم تولید گازهای گلخانه‌ای را دارند و در رأس آن رئیس‌جمهور این کشور، بسیار مهم‌تر و تأثیرگذارتر است.  

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: seattletimes و upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل