چرا زنان بیشتر وارد صد سالگی می شوند؟

افرادی که بیش از یک قرن زندگی کرد‌ه‌اند، حداقل در یک مورد با یکدیگر مشترک هستند و آن این است که بیش از 95 درصد این افراد زن هستند. دانشمندان از مدتها پیش مشاهداتی پیرامون تفاوتهای زن و مرد در رابطه با طول عمر داشته اند. اما هیچ توضیح روشنی که نشان دهد چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند وجود ندارد. پژوهشگران بر این باورند که در ادامه بحث سلولهای بنیادی باید به تفاوتهای کاهش ظرفیت احیاکنندگی این سلولها در زنان و مردان بپردازند. این تحقیقات می تواند دریچه ای به روی اثر هورمونهای جنسی مانند استروژن و تستوسترون و یا عوامل تاثیرگذار دیگر بر طول عمر بگشاید.

از دیرباز تاثیر مستقیم استروژن روی سلولهای بنیادی موش ماده شناخته شده است، از افزایش تعداد سلولهای بنیادی خون (که در دوران بارداری بسیار مهم است) تا افزایش ظرفیت احیا کنندگی سلولهای بنیادی مغز. آنچه که تا کنون به آن پرداخته نشده تاثیر آن بر طول عمر است. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که مکمل های استروژن می‌توانند طول عمر موشهای نر را افزایش دهد.

هنوز برای درک چگونگی اثرات ژنتیکی روی طول عمر سلولهای بنیادی در مردان و زنان تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. دانشمندان مشاهده کردند تخریب ژنهای مختلف در موش می‌تواند سبب مزایای طول عمر در موش نر یا ماده شود. در این آزمایش تلومر موش نر – تلومر به بخش انتهایی کروموزوم‌های خطی اطلاق می‌شود –  در مقایسه با موش ماده کوتاهتر بود که خود نشانه‌ای از عمر سلولی کوتاهتر است.

اینطور به نظر می‌رسد که جنسیت نقش مهمی را در طول عمر و تندرستی انسان ایفا می‌کند. بنابراین برای جستجوی روشهایی برای کاهش سرعت فرآیند پیری و حفظ ظرفیت احیا کنندگی سلولهای بنیادی، نباید این عامل موثر را فراموش کرد.

این پژوهش به تازگی در ژورنال Cell Stem Cell منتشر شده است.