نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گام بلند پژوهشگران در درمان روماتیسم مفصلی

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند University of Queensland   در  کشور استرالیا موفق به ارائه روش درمانی بسیار امیدوار کننده ای در درمان بیماری روماتیسم مفصلی شده اند . در این روش درمانی ، بر خلاف بسیاری از روش های پیشین ، عامل اصلی ایجاد کننده این بیماری هدف قرار گرفته و برای کاهش نشانه ها و عوارض بیماری تلاش نمی شود . سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده پرفسور رانجنی توماس Ranjeny Thomas از اساتید دانشگاه کوئینزلند و پژوهشگر موسسه دیامانتینا  Diamantina Institute قرار دارد . وی در رابطه با این روش درمانی جدید اعلام کرد : " در این روش درمانی ، به گونه ای عمل می شود که سیستم ایمنی بدن بیمار که به اشتباه به بافت های بدن حمله ور شده و بیماری را به وجود آورده است ، از این موضوع چشم پوشی کرده و از مبارزه با این بافت ها دست بر می دارد . "

گفتنی است نتایج این روش درمانی در بیمارانی که به صورت داوطلبانه در این مطالعات شرکت داشتند بسیار مثبت بوده است .

بیماری روماتیسم مفصلی یا  Rheumatoid arthritis  یک بیماری سیستمیک و مزمن است . این بیماری  جزو دسته ای از بیماری های انسان است که به آن ها بیماری های خود ایمنی یا اتو ایمیون Autoimmune disease  میگویند . به گفته پزشکان بدن انسان سیستم دفاعی خاصی دارد که با استفاده از آن در برابر تهاجم میکروب ها از خود دفاع می کند. یکی از روش های سیستم دفاعی بدن ، تولید  آنتی بادی Antibody یا پادتن است . این مواد که از جنس پروتئین هستند به میکروب ها متصل شده و موجب تخریب آن ها میشوند . گاهی اوقات سیستم دفاعی بدن به دلایلی که هنوز  ناشناخته است بعضی از سلول های بدن خود انسان را غریبه و مهاجم تشخیص داده و بر علیه آن ها آنتی بادی یا پادتن تولید میکند . این آنتی بادی ها به سلول ها حمله کرده و موجب آسیب آنها میشوند . مکانیسم ذکر شده علت اصلی بروز بیماری های خود ایمنی از جمله روماتیسم مفصلی است .

روماتیسم مفصلی  مشخصاتی دارد که باعث تمایز آن با سایر انواع آرتریت‌ها ( التهاب ودردمفاصل ) می‌شود . به عنوان مثال این عارضه  به صورت قرینه ‌است یعنی اگر یک زانو یا دست درگیر باشد به احتمال زیاد طرف مقابل نیز درگیر اخواهد شد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل