علم در 12 اسفندماه

  • روز جهانی حیات‌وحش

سازمان ملل متحد با هدف افزایش توجه و آگاهی‌های عمومی نسبت به گونه‌های گیاهی و جانوری در طبیعت جهان، سوم مارس (12 اسفند) را به عنوان «روز جهانی حیات وحش» معرفی کرد. در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست ۶۸ خود، روز ۳ مارس را به عنوان روز جهانی حیات وحش تصویب کرد. در این روز معاهده چندجانبه سایتس برای حفاظت کردن از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در معرض خطر به تصویب رسیده بود. انتخاب این روز به پیشنهاد تایلند صورت گرفت.

  • روز جهانی شنوایی

روز جهانی شنوایی هر سال در سومین روز از سومین ماه میلادی  (12 اسفند ) بر گزار می شود.این روز در سال 2007 میلادی  در اولین کنفرانس بین المللی پیشگیری و توانبخشی اختلال شنوایی در شهر پکن کشور چین  با هدف با لا بردن آگاهی و ترویج مراقبت از گوش و شنوایی در سراسر جهان توسط سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شد . از سال 2016 از روز جهانی مراقبت ازگوش به روز جهانی شنوایی تغییر نام پیدا کرد.هر سال این روز با موضوع و فعالیت های  خاصی توسط سازمان بهداشت جهانی برگزار می گردد.

  • روز ملی بیهوشی

بیهوشی در پزشکی و دندانپزشکی حالت القاءشده‌ای است که به‌طور موقت می‌تواند موجب بی‌دردی، فلج موضعی و حتی فراموشی شود. می‌گویند اولین بیهوشی را در ایران یاکوب ادوارد پولاک (1891ــ1818) اتریشی در سال 1230 با اتر انجام داده است.پولاک به‌دعوت امیرکبیر برای تدریس در دارالفنون همراه با 6 استاد دیگرِ اتریشی در سال 1230 ه‍.ق.، پیش از گشایش دارالفنون به ایران آمدند. او با تربیت دانش‌آموزان دارالفنون و تألیف اولین کتب پزشکی مدرن، نقشی کلیدی در معرفی پزشکی نوین به ایران ایفا کرد.

براین اساس 12 اسفند روز ملی بیهوشی نامگذاری شده است. بیهوشی در پزشکی در اعمال جراحی و دندان‌پزشکی به کار می‌رود و به‌صورت موقت یک یا چند حالت زیر را فراهم می‌کند: 1 ــ بی‌دردی (شامل کاهش یا جلوگیری از احساس درد) 2 ــ فلج عضلانی 3 ــ فراموشی (فراموشی حافظه) 4 ــ از بین بردن هوشیاری.

 

  • تولد پل ریچارد هالموس

پل ریچارد هالموس متولد ۳ مارس ۱۹۱۶ میلادی بود. وی ریاضیدان مجاری-آمریکایی بود که در مورد نظریه احتمال، آمار، نظریه عملگرها، فضاهای هیلبرت، منطق ریاضی و بسیاری دیگر از مباحث ریاضیات تالیفات متعددی داشته‌است.او ۲ اکتبر ۲۰۰۶ (۹۰ سال)درگذشت.

  • تولد الکساندر گراهام بل

الکساندر گراهام بل متولد  ۳ مارس ۱۸۴۷ بود. وی مخترع، مبتکر و دانشمند اسکاتلندی-آمریکایی بود. بل اختراعات زیادی داشته‌است اما شهرت او بیشتر به خاطر اختراع تلفن است. از دیگر اختراعات معروف وی می‌توان به فلزیاب وخرپای سه بعدی یا فضا کاراشاره کرد.او  ۲ اوت ۱۹۲۲ درگذشت.

  • تولد جمشیدجی نوشروانجی تاتا

جمشیدجی نوشروانجی تاتا  متولد ۳ مارس ۱۸۳۹ بود. وی  از پیشگامان صنعت مدرن هند بوده‌است. او در یک خانواده پارسی در شهر نوساری ایالت گجرات زاده شد.  از او که بنیانگذار گروه صنعتی تاتا می‌باشد با لقب «پدر صنعت هند» یاد می‌کنند. امروزه قسمتی از این تشکیلات اقتصادی عظیم به وسیلهٔ افراد خاندان تاتا اداره می‌شود.تاتا در  ۱۹ می ۱۹۰۴ درگذشت.

  • تولد بانی جین دانبار 

بانی جین دانبار  متولد  ۳ مارس ۱۹۴۹ در سانی ساید در ایالت واشینگتن، آمریکااست. وی  فضانورد بازنشسته آمریکایی است.وی در حال حاضر مدیر موزه پرواز شهر سیاتل، واشینگتن در ایالت واشنگتن است.  خانم دانبار تا کنون در پنج ماموریت فضایی شرکت کرده‌است، که از جمله آن‌ها می‌توان به پرواز شاتل فضایی به ایستگاه فضایی میر اشاره کرد.

 

  • درگذشت گرهارد هرتسبرگ

گرهارد هاینریش فریدریش اوتو یولیوس هرتسبرگ  متولد ۲۵ دسامبر ۱۹۰۴ در هامبورگ بود. وی یک فیزیکدان و یک دانشمند شیمی فیزیک بود که و برنده جایزه نوبل شیمی شد. هرتسبرگ بیشتر کار خود را به طیف‌نمایی مولکولی متمرکز کرد. او به خوبی توانست ساختار مولکول‌های چند اتمی و تک‌اتمی را مشخص کند که برای طیف‌نمایی نجومی بسیار کاربرد دارد.او- ۳ مارس ۱۹۹۹ در اتاوا درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا