مدیریت ضعیف اکوسیستم های آبی در ایران

بنا به گفته او بسیاری از طرح های کشور بدون پشتوانه کارشناسی و براساس سلیقه مدیران به مرحله اجرا در آمده است. تولیدات کشاورزی ما پس از انقلاب از ۲۵میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیده است اما با این وجود کشاورزی کشور توسعه نیافته است.

کشور روسیه با بهره مندی از دریاچه‌های بزرگ و کوچک زیاد، صاحب بیش از دو پنجم آب شیرین در جهان است و این ذخایر ارزشمند به دلیل سخت گیری‌های دولت این کشور در مصرف آب ایجاد شده است. مردم روسیه باوجود زندگی در میان انبوهی از منابع آب شیرین، برای تهیه آب شرب مجبور به پرداخت پول و خرید آن از فروشگاه‌ها هستند.

این در حالیست که بر اساس مطالعات انجام شده تا سال 2040 تعداد 33 کشور در وضعیت شدید کم آبی قرار خواهند گرفت و کشور ایران در این لیست رتبه 13 را به خود اختصاص داده است. بر اساس این مطالعات کشور ایران در رده کشورهایی قرار می‌گیرد که بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی دارد. اما تا به حال هیچ گونه اقدام موثری در رابطه با این بحران از سوی مسوولان و دولتمردان مشاهده نشده است. این در حالیست که در آینده ای نزدیک مبحث کم آبی یکی از چالش‌های اساسی خاورمیانه و همچنین ایران خواهد بود.

شاید یکی از دلایل اینکه هنوز مردم و مسوولان متوجه عمق این فاجعه و بحران در کشور نشده اند انتشار آمار و اخبار نادرست در این زمینه است. انتشار آمارهای نادرست بیشتر مولد خودفریبی و گمراه‌سازی نظام سیاسی و دستگاه برنامه‌ریزی می‌شوند و در ادامه ناکارآمدی منتج از آن سبب بی‌اعتمادی خواهد شد.

به عنوان مثال، آمار رشد محصولات کشاورزی چند برابر شدن محصول را نشان می‌دهد، اما این آمار چیزی درباره مقدار آب مصرف‌شده و خاک فرسایش یافته به ازای هر واحد محصول را پنهان می‌کند.

تمام این بحث ها در حالی مطرح می شود که امروزه با کاهش میزان بارش ها بحران کم آبی به شدت احساس می شود و در بسیاری از مناطق کشور با خشکسالی مواجه هستیم. با کاهش شدید سطح آب دریاچه ها و پایین رفتن آب پشت سد، زنگ خطر جدی خشکسالی و بحران کمبود آبی در کشور به صدا در آمده است. در شرایطی که با توجه به هشدارها مدیریت منابع آبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مسئولان و مردم باید با به کار گیری از روش های نوین و صرفه جویی در مصرف آب از این بحران به خوبی عبور کنند. بهره گیری از روش های مدیریت صحیح مصرف آب در بخش صنعتی و کشاورزی و خانگی بسیار بیشتر از نشر آمارهای نادرست در حوزه کشاورزی و توسعه آن اهمیت دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا