نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری اطلاعات، سودآورترین حوزه سرمایه گذاری

در حال حاضر تقریبا دو تریلیون دلار در جهان بر روی پروژه‌های فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری و هزینه می‌شود و بیش از یک دهه است که محققان ارزش تجاری سرمایه‌گذاری‌های فناوری اطلاعات را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. این موضوع در کشورهای در حال توسعه مناطقی مانند خاورمیانه بیشتر از کشورهای دیگر رواج و اهمیت دارد. به این ترتیب کشورها در این مناطق سعی دارند با افزایش میزان سرمایه‌گذاری در محصولات و خدمات ICT میزان بهره‌وری و در نهایت رشد اقتصادی و روند توسعه خود را افزایش دهند. به خصوص در منطقه خاورمیانه تمایل کشورها به ساخت شهرهای هوشمند و پروژه‌های بزرگ حمل‌و‌نقل هوشمند رو به افزایش است.

حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات جزو سودآورترين بخش‌ها در اقتصاد دنيا به شمار مي‌رود و با وجود بحران جهاني، از معدود حوزه‌هايي است كه سودآوري خود را حفظ كرده است. بسياري از شركت‌هاي فعال در حوزه فناوری اطلاعات سود دهي خود را در دنيا حفظ كرده‌اند و در اقتصاد کشورمان هم به وضوح مي‌بينيم كه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، جزو سود آورترين شركت‌ها در كشور هستند.

 

نقش دولت در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات

در واقع نقش دولت در توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات، نقش حمايتي و سياست‌گذاري است و افزایش صادرات و عایدات ناشی از مبادلات خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی، تحریک منابع سرمایه‌گذاری و شتابدهی به توسعه منطقه‌ای، از جمله اقداماتی است که دولت برای حمایت از توسعه فناوری اطلاعات در کشور می‌تواند انجام دهد. دولت باید با مشارکت و ارائه تسهیلات به شرکت‌های مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات فضای کار توسعه‌ای را برای این شرکت‌ها ایجاد کند. اخیرا دولت اقداماتی را برای حمایت از شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه انجام داده است و در بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان فارس، استانداری، آمادگی خود را جهت عقد تاهم‌نامه با شرکت‌های بزرگ در قالب کنسرسیوم برای سرمایه‌گذای در حوزه فناوری اطلاعات اعلام نموده است و همچنین دفتر فناوری اطلاعات استانداری فارس با حمایت سازمان فناوی اطلاعات ایران، به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این حوزه مشاره تخصصی ارائه می‌دهد تا بتواند محیط سرمایه‌گذاری ایمن‌تری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.  مناطق آزاد نیز از فعالان این حوزه بوده و اقدامات فراوانی را  در جهت جذب سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری اطلاعات انجام داده‌اند. به طوریکه منطقه آزاد اروند نیز مشوقهایی از جمله معافیت مالیاتی 20 ساله برای شرکت‌های فعال در این زمینه و صدور محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی و همچنین آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی و بسیاری موارد دیگر را به منظور توسعه و جذب سرمایه‌گذار در این حوزه، در نظر گرفته است. می‌توان امیدوار بود با مشوق‌های در نظر گرفته شده از سوی سازمان‌ها و مناطق و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی، سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یابد و در نتیجه آن در آینده‌ای نزدیک شاهد شهر و دولتی الکترونیک باشیم.

 

مناطق آزاد و موقعیت ویژه آنها در سرمایه‌گذاری ICT

با توجه به اهداف مختلف تاسیس مناطق آزاد، رشد و گسترش این مناطق آزاد تجاری – صنعتی، مزیت‌های بسیاری برای کشور ایجاد کرده و کشور را در فرآیند الکترونیکی شدن هدایت خواهد کرد. تحریک منابع سرمایه‌گذاری و شتابدهی به توسعه منطقه‌ای و افزایش صادرات و عایدات ناشی از مبادلات خارجی و ایجاد فرصت‌های شغلی، از جمله اهداف کوتاه مدت ایجاد این مناطق به شمار می‌آید و با توجه به موقعیت استراتژیک مناطق آزاد و زیرساخت‌های موجود، میزان علاقمندی شرکت‌های داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به مراتب بیشتر بوده و با توجه به اهمیتی که این مناطق برای توسعه فناوری اطلاعات و اتباطات دارند و همچنین اقداماتی که برای توسعه شهر و شهروند الکترونیک انجام داده‌اند، به نظر می‌آید سرمایه‌گذاری در این حوزه در مناطق آزاد، ایمن‌تر و سهل‌تر باشد و همچنین با مشوق‌های در نظر گرفته شده، سود بیشتری عاید سرمایه‌گذاران خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل