علم در 2 اسفند ماه

  • روز ملی سلامت مردان

نخستین پنج شنبه اسفند ماه به عنوان "روز ملی سلامت مردان" نام گذاری شده است.روز ملی سلامت مردان، اولین بار به پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران در سال 1385 برگزار شد. پیشنهاد دهندگان تأكید كردند این اتفاق چند سالی است در كشور چین و در بعضی كشورهای اروپایی و آمریكا افتاده است. در این روز كل اورولوژیست‌های كشور در مطب‌ها، كلینیك‌ها و بیمارستان‌ها به معاینه رایگان مردان می‌پردازند.

«اورولوژیست‌ها زمینه را برای جلوگیری از بیماری‌های خطیر و بی‌علامتی كه به مراحل پیشرفته با علایم خطرناك می‌رسند، فراهم می‌كنند.»این حركت، كلید شروع یك حركت بزرگ است، «هدف انجمن اورولوژی از اقدام به این كار، بیمار‌یابی بیماری‌های خاموشی است كه به مردان و پسران مربوط می‌شود؛ مثل بیماری‌های مثانه، پروستات، تومور‌های كلیه، بیضه نزول‌نكرده، ناتوانی جنسی و … . این بیماری‌ها، خاموش هستند و متأسفانه آن‌گونه كه به بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه پرداخته می‌شود، به آن‌ها پرداخته نشده است.»تامین سلامت جسمی و روانی مردان در دوره های مختلف زندگی و پیشگیری از بیماری ها، حساس سازی و تبیین جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و ایجاد فرهنگ توجه به سلامتی قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری های خطیر و بدون علامت در جامعه مردان، افزایش دسترسی مردان به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی، توجه به نیازهای بهداشتی، آموزشی و درمانی مردان و گسترش فرهنگ همکاری درون بخشی و برون بخشی در دستگاه های مرتبط با وزارت بهداشت در مقوله سلامت، از جمله اهداف در نظر گرفتن این روز است

  • روز بين ‏المللي زبان مادري

روز ۲۱ فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرد. اين روز در تقويم رسمی ايران حذف شده است.

  • روز جهانی راهنمایان گردشگری

21 فوریه مصادف با دوم اسفند (به جز سال‌های کبیسه که این روز با سوم اسفند مصادف می‌شود) روز جهانی «راهنمایان گردشگری» است. راهنمایان گردشگری به عنوان بخش مهم و فعال این صنعت نقشی راهبردی در کیفیت برگزاری تورهای توریستی و رضایت گردشگران برعهده دارند.

  • تولد میخائیل آلکساندروویچ شولوخف

میخائیل آلکساندروویچ شولوخف متولد ۲۱ فوریه ۱۹۰۵ بود.وی  نویسنده روس و برنده جایزه ادبی نوبل بود.او ۲۴ مه ۱۹۸۴ درگذشت.

  • درگذشت هایکه کامرلینگ اونس

هایکه کامرلینگ اونس  متولد ۲۱ سپتامبر ۱۸۵۳ بود.وی فیزیک‌دان هلندی بود. او را مبدع ابررسانایی می‌دانند. او در سال ۱۹۱۳ به خاطر پژوهش دربارهٔ فیزیک دماهای پایین و تولید هلیم مایع موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردید.او ۲۱ فوریه ۱۹۲۶ درگذشت.

 

  • درگذشت سر فردریک گرانت بنتینگ

سر فردریک گرانت بنتینگ متولد ۱۴ نوامبر ۱۸۹۱بود.وی پزشک، زیست‌شناس و نقاش اهل کانادا است او اولین کسی بود که انسولین را روی انسان با موفقیت استفاده کرد و به همین سبب برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۲۳ شد.او۲۱ فوریهٔ ۱۹۴۱ (۴۹ سال) درگذشت.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا