پایش صنایع آلاینده راهی برای توسعه پاک

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،توسعه کشور جزو برنامه های اصلی دولت ها است و در این میان رشد صنعت یکی از راه های تحقق این هدف است. رشدی که بی توجه به ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد؛ در بلندمدت مشکلات زیادی را برای جامعه همراه خواهد داشت.
تمرکز صرف بر توسعه اقتصادی و اشتغال زایی در دهه های گذشته یعنی زمانی که هنوز رابطه بین محیط زیست و صنعت نهادینه نشده بود؛ رشد خزنده صنایع زیادی را موجب شد که با گذشت زمان صدمات بسیاری بر سلامت، محیط زیست و حتی اقتصاد وارد کردند، اما چند سالی است که با پررنگ شدن این مهم توسعه بخش پایش صنایع مد نظر قرار گرفته است.
شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست درباره این موضوع به خبرنگار علمی ایرنا گفت: پایش آلاینده ها زیربنای تصمیمات مدیریتی در حوزه محیط زیست است.
وی افزود: آنالیز اطلاعات پایش، مبنای مدل سازی و پیش بینی و اطلاع رسانی به جامعه و اولیای امور و تصمیم گیران رده های بالای مدیریتی کشور واقع می شوند، از این رو پایش، نقش و اهمیت زیادی در امر مدیریت آلودگی و حفظ کیفیت محیط ایفا می کند.
وی ادامه داد: به بیان ساده تر، زمانی می توان مدیریت مطلوب و تصمیم گیری به جا و به هنگام در حوزه آلودگی های زیست محیطی اعمال کرد که داده های پایش اعم از پایش منابع محیطی (آب، خاک، هوا) و پایش منابع نشر آلاینده (صنایع و خدمات) به لحاظ صحت و دقت از اعتبار کافی و قابل قبول برخوردار باشد.
انصاری اظهار داشت: در سند چشم انداز ایران 1404 برخورداری از سلامت فردی و سلامت جامعه و محیط، همراه با بهره مندی از محیط زیست سالم از جمله اصول مهم است و پایش آلودگی های محیط زیست از ابزارهای صحت و سقم آن محسوب می شود؛ از این رو سازمان محیط زیست در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته که می توان آنها را به عنوان دستاوردهای چهل سالگی انقلاب برشمرد.
وی به توسعه پایش صنایع اشاره کرد و گفت: نصب و راه اندازی 215 ایستگاه پایش آنلاین کیفیت هوای محیط در شهرستان های اولویت دار کشور، طراحی و راه اندازی سامانه جامع پایش آنلاین آلودگی هوای کشور با دسترسی عموم، ایجاد و ارتقاء مراکز پایش زیست محیطی در 11 استان های اولویت دار و تهیه و تدوین آیین نامه خوداظهاری در پایش آلودگی محیط زیست در سطح ملی برخی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.
انصاری ادامه داد: تایید گواهینامه و ممیزی مستمر 301 آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در سطح کشور، نصب بیش از 635 سیستم پایش آنلاین آلودگی های خروجی در پساب و دودکش صنایع بزرگ، نصب و راه اندازی 53 ایستگاه پایش آنلاین کیفیت آب رودخانه های اولویت دار، تاسیس، توسعه و ارتقای بالغ بر 70 آزمایشگاه در ادارات کل حفاظت استان ها، توانمند سازی کشور در اندازه گیری دی اکسین و فوران با استفاده از دستگاه HRMS-GC و توسعه توانمندی و نصب تجهیزات ویژه سنجش پارامترهای خاص زیست محیطی در استان های اولویت دار، از دیگر دستاوردهای سازمان محیط زیست در این زمینه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا