انفجار مرموز یک نور در اتمسفر رصد شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،یک تلسکوپ مجهز به نور مافوق بنفش که روی ماهواره روسی Lomonosov نصب شده انفجارهای عجیب نور را در اتمسفر زمین رصد کرده است. هنوز ماهیت این انفجارها مشخص نشده است.

به گفته محققان روسی با وجود انفجارهای قدرتمند در اتمسفر زمین، هیچ نشانی از طوفان در منطقه مشاهده نشده است.

این ماهواره در سال ۲۰۱۶ میلادی به فضا ارسال شد و با فضاپیمای Kanopus-B یکپارچه است. هدف آن نیز مطالعه اشعه های پر انرژی و قدرتمند کهکشانی از جمله اشعه گاما و پدیده نورهای گذرا(transient light phenomena ) در بخش بالایی اتمسفر است. همچنین این ماهواره مجهز به یک تلسکوپ فضایی است که طیف انرژی و ترکیب شیمیایی اشعه های قدرتمند فضایی را در نزدیکی مدار زمین اندازه گیری می کند. علاوه براین موارد ابزارهایی روی ماهواره نصب شده اند تا اشعه های گاما را مطالعه کنند.

«میخاییل پاناسیوک» مدیر مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای در دانشگاه موسکو می گوید: ما با کمک تلسکوپ به نتایج مهمتری دست یافتیم. به نظر می رسد این یک پدیده جدید فیزیکی است وهنوز از ماهیت آن خبر نداریم. به عنوان مثال هنگام پرواز ماهواره در ارتفاع چند کیلومتری سطح زمین، ما چند انفجار قدرتمند نور را ثبت کردیم. اما همه چیز شفاف بود و هیچ طوفان و ابری وجود نداشت.

در سال های اخیر  کارشناسان و حتی فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین المللی رویدادهای تخلیه الکتریکی عجیبی را ثبت کرده اند.