نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستگاه حذف نیترات از آب در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان رونمایی شد

به گزارش سیناپرس اصفهان،همزمان با چهلمین فجر انقلاب اسلامی با حضور دکتر پور عابدی معاون پژوهش و فنآوری جهاددانشگاهی، مهندس مرتضی تیموری رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، دکتر محب رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر رجبی مدیر تحقیق و پژوهش شرکت آب منطقه ای اصفهان، ابوذر پور مدنی معاون پژوهشی، معاونین و مدیران و اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان  از "دستگاه حذف آلودگی نیترات از آب آشامیدنی" رونمایی شد.

نوید ناصری مدیر گروه شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: این دستگاه در سیستم های تصفیه آب بمنظور کاهش بار آلودگی نیترات از آب آشامیدنی، به روش نانو فیلتراسیون، کاربرد دارد.

وی افزود: در این روش موفق شدیم 95 در صد از آلودگی نیترات آب را برطرف کنیم و این روش نسبت به روش های متداول مانند اسموز معکوس و رزین تبادل یونی در حذف نیترات، از راندمان بالاتری برخوردار است.

مدیر گروه شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تصریح کرد: پروژه ی تصفيه‏ ي آب‏ هاي آلوده به نيترات و ايجاد فن‏آوري مناسب و كارآمد به منظور كاهش آلودگي نيترات آب‏ هاي آشاميدني، با رويكرد صنعتي كردن نمونه آزمايشگاهي، در این مرکز ساخته و تولید شد.

وی توضیح داد: در جریان استفاده از سموم و كودهاي نيتراته و شيميايي در زمين‏ هاي كشاورزي، به مرور زمان اين خاك‏ هاي آلوده شسته شده و آب‏ هاي زيرزميني، به نيترات آلوده می شود، اين موضوع از لحاظ زيست‏ محيطي بسيار حائز اهميت بوده و اين نيترات بايد در آب شرب حد مجاز داشته باشد.

این محقق جوان عنوان کرد: اهميت موضوع بر اين است كه نيترات برای سلامتي كساني كه آب آلوده به نيترات را استفاده مي‏ كنند مضر است و به مرور زمان دچار يك سري اختلالات مي ‏شوند.

وی کاهش هزينه های ساخت دستگاه و بهره ‏برداري آسان را نسبت به سایر روش های تصفیه از مزایای این روش نسبت به روش‏ هاي موجود عنوان و خاطر نشان کرد: استان اصفهان با نظارتي كه شرکت آبفا در چاه‏ هاي تأمين آب شرب دارد، چنانچه آب چاهي به نيترات آلوده باشد به روش نانوفيلتراسيون آلودگي آب به نیترات را تا رسیدن به حد مجاز،كاهش مي‏ دهيم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل