10 گام عملی ساده برای حفظ زمین

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew)، هر سال پنجم ژوئن برابر با 15 خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می شود.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 بر می گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد.

همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

هر ساله درپنجم ژوئن در سراسر جهان UNEP مراسم ویژه ای را به مناسبت این روز برگزار می شود . مراسم این روز می تواند به اشکال مختلف باشد، مثل راهپیمایی های خیابانی، همایش های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری، فعالیت های مربوط به بازیافت، پاکسازی و… است .

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم و دولت ها برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه های زیستی است.

هر سال یکی از مسائلی که محیط زیست جهان را تهدید می کند به عنوان شعار این روز انتخاب می شود و شعار روز جهانی محیط زیست در سال 2015 نیز اینگونه انتخاب شده است:

انتشار گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین، انتشار آلودگی ها و انباشت زباله، کاهش دسترسی به آب شیرین و سالم، افزایش جمعیت و نابودی تنوع زیستی، مهمترین مخاطراتی است که در حال حاضر سیاره زمین را تهدید می کند و آن را بسوی نابودی پیش می برد.

**من برای مراقبت از زمین چه کار می توانم انجام دهم ؟

این سوالی است که شاید از ذهن بسیاری از ما عبور کند و با خود فکر کنیم که من به عنوان یک عضو کوچک از جامعه جهانی چه اقدام اثرگذاری می توانم برای حفظ محیط زیست و مراقبت از سیاره زمین انجام دهم؟

و شاید فکر میکنیم که اقدامات ما به عنوان یک فرد به تنهایی باری از دوش زمین برنخواهد داشت و اقدامات یک نفر به عنوان جزئی از کل، کمکی به حفظ طبیعت نخواهد نکرد، اما اینچنین نیست !

برنامه محیط زیست سازمان ملل UNEP معتقد است هر فرد بعنوان جزئی از هفت میلیارد انسان ساکن بر روی کره زمین می تواند از طریق انجام اقداماتی ساده و عملی در مراقبت از سیاره زمین گام های بسیار موثری بردارد.

فقط کافیست تا تصمیم بگیریم در هر روز برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای، جلوگیری از اتلاف انرژی، مقابله با کاهش فضای سبز، اقدام برای کاهش تولید زباله و آگاهی بخشی به دوستان و همکارانمان اقدامی عملی انجام دهیم.

برنامه محیط زیست سازمان ملل ده گام عملی و بسیار ساده در جهت حفاظت از محیط زیست را بعنوان اقدامات اثرگذار در زمینه حفظ سیاره زمین برشمرده است که همه ما می توانیم با تحمل کمترین زحمت در جهت اجرای آن گام برداشته و این 10 گام را به دیگران نیز توصیه کنیم:

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند که هر نفر یک روز در هفته را به رژیم گیاهخواری پرداخته و گوشت مصرف نکند

وقتی تنها یک روز در هفته گوشت نخورید، پس از یک سال، میزان کاهش تولید گازهای گلخانه ای از سوی شما تقریبا برابر است با بیرون نیاوردن خودرو از منزل به مدت یک ماه. تصور کنید هفت میلیارد نفر این توصیه را انجام دهند. تا چه میزان تولید گازهای گلخانه ای کاهش پیدا خواهد کرد !

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند که بلیط سفرهای خود را بصورت الکترونیکی تهیه کرده و از دریافت بلیط کاغذی خودداری کنید.

شاید به نظر شما این اقدام در کاهش میزان مصرف کاغذ و هزینه های مربوطه تاثیر چندانی نداشته باشد اما تصور کنید هفت میلیارد نفر این توصیه را انجام دهند !

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند لوله های آبی که نشتی دارند را تعمیر کنید تا جلوی هدر رفت آب گرفته شود.

زمانی که یک لوله آب را تعمیر و از نشتی آن جلوگیری می کنید بصورت میانگین از هدر رفت حدود 40 هزار لیتر آب در سال جلوگیری کرده اید.

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند که لامپ های کم مصرف را جایگزین لامپ های معمولی کنید.

استفاده از یک لامپ کم مصرف به جای یک لامپ معمولی باعث می شود تا 75 درصد در مصرف انرژی برق صرفه جویی شود.

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند تا دستگاه های اکترونیکی قدیمی را دور نینداخته و آنها را به زباله بدل نکنیم. بلکه این دستگاه ها را بازیافت نموده و از اجزای آنها استفاده کنیم.

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند که فعالیت های خود را از درون خانه از طریق اینترنت، تلفن و سایر وسایل الکترونیکی و ارتباطی انجام دهید و در حد امکان برای انجام امور از تردد غیر ضروری بخصوص با اتومبیل شخصی بپرهیزید.

این اقدام تا حد زیادی به کاهش تولید کربن و گازهای گلخانه ای کمک می کند.

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند برای مصرف آب به جای بطری های یکبار مصرف پلاستیکی از قمقمه ها و بطری های دائمی استفاده شود.

با این روش به میزان زیادی از هدر رفتن آب درون بطری های نیمه خورده جلوگیری شده و زباله پلاستیکی کمتری نیز به طبیعت تحمیل خواهد شد.

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند شیشه و آلومینیم را از زباله ها جدا کرده و به مراکز بازیافت تحویل دهید.

در این صورت پس از حدود شش هفته همان قطعه شیشه و یا آلومینیم بازیافت شده مجددا به چرخه تولید بازمی گردد و شما ممکن است همان قطعه را به شکل دیگری از یک فروشگاه خریداری کنید.

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند با دوچرخه به محل کار خود بروید.

وقتی با دوچرخه به محل کار خود می روید شما به تنهایی زمین را از شر 250 گرم کربن در ازاء هر یک کیلومتر مسافت راحت می کنید.

**برنامه محیط زیست سازمان ملل توصیه می کند درون خانه خودتان غذا درست کنید و بخورید.

وقتی شما درون خانه غذا درست می کنید و غذای خانگی مصرف می کنید، با استفاده نکردن از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی علاوه بر کاهش تولید زباله های پلاستیکی، 260 گونه جانوری را از خطر خوردن، قورت دادن و گیر کردن در زباله های پلاستیکی نجات داده اید.

اینها اقدامات بسیار ساده و عملی هستند و هرکدام از ما می توانیم بخشی یا تمامی آنها را انجام داده و از این طریق گام بزرگی برای حفظ محیط زیست و سیاره زمین برداریم.

تصور کنید اگر هفت میلیارد نفر این توصیه ها را انجام دهند شرایط زمین چقدر بهتر خواهد شد!

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا