ساخت سگ رباتیک راهنما برای نابینایان

یکی از مشکلاتی که افراد نابینا برای برقراری ارتباط با جامعه و حضور بدون نیاز به سایر افراد در سطح شهر و تردد در خیابان ها دارند ، عدم وجود زیر ساخت های مناسب برای این افراد بوده و در عین حال یافتن مسیر و حرکت و گذر از موانع برای افراد نابینا در شهر ها بسیار دشوار است .

از دیر باز یکی از روش های مورد استفاده از سوی این افراد نابینا برای حل معضل فوق  ، استفاده از سگ های آموزش دیده و تربیت شده ای بود که برای این منظور پرورش داده شده اند و قادر به هدایت و راهنمائی افراد نابینا در طی مسیر خود بوده و به این افراد کمک می کنند تا وارد جامعه شده و مسیر خود را در خیابان ها پیدا کنند .

به تازگی یک نمونه رباتیک این سگ های راهنما توسط دانشجویان موسسه ملی پلی تکنیک کشور مکزیک Mexico's National Polytechnic Institute که به صورت مخفف IPN نامیده می شود ، طراحی شده است که قادر به کمک به افراد نابینا و یافتن مسیر آن ها است .

پردازش و نحوه عملکرد این سگ های رباتیک راهنما بر اساس سه الگوریتم مجزا انجام می شود که عبارتند از : فرار از موانع و شناسائی اشیا و افراد ثابت و متحرکی که در مسیر قرار دارد ، شبیه سازی رفتاری مشابه سگ های راهنما و توانائی اعلام نشانه هایی که فرد نابینا با آن ها آشنا است و به صورت قراردادی در بین نابینایان استفاده می شود .  

به این ترتیب استفاده از این سگ راهنمای رباتیک ، ضمن کمک به نابینایان برای یافتن مسیر خود و مطلع شدن از موانع موجود در مسیر ، مشکلات سگ های راهنمای واقعی را نداشته و قادر به برنامه ریزی است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا