نگاه هفته به مجلات علمی جهان

در سراسر جهان محققان و دانشمندان بسیاری در تلاش هستند تا نتایج تحقیقات و یافته‌های علمی خود را منتشر کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند. به همین دلیل به بررسی برخی از مهم‌ترین این تحقیقات در ژورنال‌های مختلف پرداخته و سری به گیشه مجلات علمی زدیم. در این گزارش به بررسی پنج دستاورد علمی پژوهشگران که نتایج آن در روزهای گذشته منتشرشده است، می‌پردازیم.

Science: یکی از مجلاتی که به چاپ و انتشار مطالب علمی می‌پردازد، مجله ساینس Science است. این مجله که یک نشریه هفتگی جامع علمی آمریکایی است، در روزهای گذشته به انتشار مقاله‌ای درزمینهٔ مطالعه مولکولی که قادر به نابودی میکروب سل است، پرداخته که بازتاب بسیار خوبی در میان دانشمندان و پزشکان داشته است.

در این مقاله، پژوهشگران دانشگاه کیپ تاون (Cape Town) آفریقای جنوبی با توجه به اینکه باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (Mycobacterium tuberculosis) عامل ایجاد بیماری سل است و به دلیل مقاومت این داروها در اثر استفاده زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها، اقدام به انجام تحقیقاتی علمی این زمینه کرده و با توجه به نتایج پژوهش‌ها دریافتند که اگر در آزمایشگاه مولکول 8918 را با باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در ظرف آزمایشگاهی قرار دهند، منجر به مرگ باکتری‌ها می‌شود. درواقع این نوع مولکول می‌تواند عامل مرگ باکتری مؤثر در ایجاد بیماری سل باشد. پژوهشگران امیدوارند با ادامه این تحقیقات بتوانند درمان قطعی سل را ارائه کرده و قادر به نابودی این باکتری در بدن بیماران شوند.

طی هفته گذشته مجله ساینس به بررسی مولکول خاصی که قادر به نابودی باکتری سل است، پرداخته و در ژورنال مرور روان‌شناسانه نیز گزارش مفیدی در رابطه با تکرار و عادت‌های رفتاری و چگونگی کنترل مغز برای ایجاد عادت‌های خوب منتشرشده است. ژورنال روان‌شناسی بالینی در این هفته نتایج پژوهش‌هایی را منتشر کرد که در آن بهترین داروهای مؤثر در اضطراب کودکان معرفی‌شده است. همچنین در ژورنال نیچر گزارشی از خطرات استفاده از نانو ذرات در درمان سرطان انتشار پیداکرده و به پزشکان توصیه‌شده عوارض جانبی این داروها را در نظر داشته باشند و در انتها مجله علمی میکروبیولوژی زیست‌محیطی و کاربردی گزارشی را چاپ کرده است که بر اساس آن مشخص می‌شود باکتری‌ها نقش مهمی در ایجاد طعم خوب مواد غذایی دارند.

Psychological Review: یکی از مقالات علمی روان‌شناسانه که این هفته در مجله Psychological Review (مرور روان‌شناسانه) به چاپ رسیده است، اطلاعات علمی و مفیدی در رابطه با تکرار و عادات رفتاری در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. پژوهشگران و محققان دانشگاه براون (Brown University) ایالات‌متحده آمریکا در مقاله‌ای با موضوع فریب مغز به کمک تکرار و عادت‌پذیری، اعلام کردند که انجام مکرر اعمال و عادات می‌تواند مغز را فریب داده و به عادت‌های خوب تبدیل کند. درواقع انسان برای به دست آوردن عادات خوب می‌تواند مغز خود را کنترل کرده و در یک دوره زمانی مشخص، اقداماتی در رابطه با آن عادت یا رفتار را تکرار کند. البته رضایتمندی فرد در اینکه مغز این رفتار را پذیرفته و به‌عنوان عادت خوب ثبت کند، بسیار مهم به نظر می‌رسد.

Journal of Clinical Psychiatry: یکی از مطالب قابل‌توجه دیگری که طی این هفته در میان خبرهای علمی به چشم می‌خورد، مطالعه داروی جدید و مؤثر درمان اضطراب در کودکان بوده است. مقاله‌ای که در مجله روان‌پزشکی بالینی     Journal of Clinical Psychiatry منتشرشده، به بررسی این موضوع پرداخته است. نتایج بررسی محققان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی در چارلستون (Charleston) و دانشگاه سینسیناتی (Cincinnati) در ایالات‌متحده آمریکا منجر به شناسایی داروهای مؤثرتر برای درمان اضطراب کودکان شده است.

در این مطالعات پژوهشگران به بررسی داروهای معمول تجویزشده برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات اضطراب پرداختند. آن‌ها نتیجه گرفتند که داروی ممانعت کننده از باز جذب سروتونین (SSRI) نسبت به داروی ممانعت کننده از باز جذب نوراپینپرین (SNRI) و دیگر داروهای مشابه که برای کودکان و نوجوانان مبتلابه اختلالات اضطراب می‌دهند، مؤثرتر بوده و برتری دارد. با توجه به این مطالعات آکادمی آمریکایی روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان اعلام کرده که داروی ممانعت کننده از باز جذب سروتونین (SSRI) باید به‌عنوان اولین خط درمان دارویی برای کودکان و نوجوانان مبتلابه اختلالات اضطراب موردتوجه قرار گیرد.

:Nature Nanotechnology ژورنال نیچر نانوتکنولوژی  Nature Nanotechnology نیز که یکی از مشهورترین مجلات علمی جهان محسوب می‌شود در شماره اخیر خود به موضوع جالب و بسیار مهم استفاده از نانو ذرات در درمان سرطان پرداخته است. در این مطالعات، تیمی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به بررسی عوارض جانبی استفاده از نانو مواد برای درمان سلول‌های سرطانی پرداختند.

بر اساس گزارش منتشرشده در نیچر نانوتکنولوژی، پژوهشگران کشف کردند که نانو ذرات رایج ساخته‌شده از طلا، دی‌اکسید تیتانیوم، نقره و دی‌اکسید سیلیکون و همچنین نانو مواد پزشکی مورداستفاده در داروهای سرطان می‌توانند منجر به ایجاد فاصله بین سلول‌های عروق خونی شده و درنتیجه احتمال گسترش سرطان به سایر بافت‌ها افزایش پیدا کند. این پدیده از سوی دانشمندان با عنوان NanoEL معرفی‌شده و موجب تسریع حرکت سلول‌های سرطانی و ایجاد سریع‌تر یک تومور ثانویه بزرگ‌تر می‌شود. یافته فوق به این دلیل اهمیت دارد که در حال حاضر از مواد نانو در بسیاری از داروهای درمان سرطان استفاده می‌شود. بر اساس نتایج این تحقیق، تعاملات بین این نانو مواد کوچک و دستگاه‌های بیولوژیکی بدن باید در طراحی و توسعه نانو مواد سرطانی موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا لازم است اطمینان حاصل شود که نانو مواد موجود در داروهای ضد سرطان، ناخواسته موجب تسریع سرعت پیشرفت تومور نشود. در پایان این گزارش عنوان‌شده است که هم‌زمان با پیشرفت‌های جدید درزمینهٔ نانوتکنولوژی، ما باید درک کنیم که چه چیزی باعث می‌شود این نانو مواد نتایج غیرمنتظره‌ای را در بدن انسان ایجاد کنند.

AEM: مجله علمی میکروبیولوژی زیست‌محیطی و کاربردی (Applied and Environmental Microbiology journal) نیز در شماره اخیر خود به موضوع بسیار جالب‌توجه و جذابی پرداخته است. در این گزارش درباره نتایج پژوهشی در رابطه با نقش باکتری‌ها در شکل‌گیری ذائقه ما و خوش‌آیند شدن مزه‌ها، اطلاعاتی ارائه‌شده است. شاید برای بسیاری از ما عجیب باشد که بدون وجود باکتری‌ها، بسیاری از مواد غذائی مانند قهوه، برای انسان طعمی ناخوشایند خواهند داشت. پژوهشگران دانشگاه وریج در بروکسل (Vrije Universiteit) دریافتند که باکتری‌های اسیدلاکتیک که به تخمیر بیشتر دانه‌های قهوه کمک می‌کنند، منجر به طعم بهتر این نوشیدنی می‌شود. در حقیقت یک فنجان قهوه محصول نهایی یک زنجیره پیچیده از عملیات کشاورزی، پردازش پس از برداشت، برشته کردن دانه‌ها و دم کردن است که بدون وجود باکتری‌ها، نتیجه مطلوبی از آن حاصل نخواهد شد.

به گفته پژوهشگران، انواع مختلفی از پردازش پس از برداشت دردانه‌های قهوه وجود دارد که از آن میان پردازش مرطوب و پردازش خشک رایج‌تر هستند. پردازش مرطوب شامل تخمیر دانه‌ها به کمک باکتری می‌شود. در این پردازش، نوعی باکتری‌های اسیدلاکتیک به نام leuconostocs وجود دارد که به نفع لاکتوباسیل ها در طول فرایند تخمیر، حذف می‌شوند. فعالیت این باکتری‌ها موجب پدیدار شدن بو و طعم مناسب و دل‌نشین دردانه‌های قهوه می‌شود. فعالیت این باکتری‌ها موجب بروز اثر محافظتی در کیفیت قهوه طی فرایند تخمیر می‌شود زیرا این فعل‌وانفعالات باعث اسیدی شدن توده تخمیری شده و از رشد میکروارگانیسم‌های نامطلوب جلوگیری می‌کند. هرچند پژوهشگران برای نخستین بار به این فرایند پیچیده زیستی پی برده‌اند، اما هنوز نوع سازوکار و عملکرد باکتری‌ها که موجب پدیدار شدن مزه مطبوع در مواد غذائی می‌شود، شناسایی نشده است.

ترجمه و گردآوری: فاطمه کردی