نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قدردان روزنامه‌نگاران واقعی باشیم

طی چند هفته گذشته، صنعت روزنامه‌نگاری با تلاطم‌های زیادی روبه‌رو شده و شاهد اخراج‌های زیادی در مواجه با انتقادات عمومی بوده است. مرکز خبری Buzzfeed حدود 15 درصد از کارکنان خود را کاهش داده و بخش سرویس امنیت ملی خود را تعطیل کرد. شرکت مشهور Vice Media نیز 250 نفر از کارکنان خود را مرخص کرده و بخش نظرات هافینگتن پست نیز کاملاً تعطیل شد.

 روزنامه‌نگاران دشمن مردم نیستند. آن‌ها بخش مهمی از دموکراسی محسوب شده و این موضوع ارتباطی به جریانات سیاسی و نقطه نظرات افراد ندارد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا نیز در توییتر به نیویورک پست حملات شدیدی کرده و آن را مرکز اخبار جعلی و مصداق روزنامه‌نگاری بد نامید. به‌این‌ترتیب و با توجه به رویدادهای فوق، شاهد روزهایی بد برای روزنامه‌نگاران هستیم.

آزادی مطبوعات یکی از اصول مهم و اساسی در قانون اساسی بسیاری از کشورها ازجمله ایالات‌متحده امریکا است. رسانه‌ها مسئولیت بررسی شرایط مردم و گزارش دادن به دولت و همچنین و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با عموم مردم را بر عهده‌دارند. مراکز خبری و روزنامه‌ها یک پلت فرم اساسی به شمار می‌روند که مردم می‌توانند به‌راحتی از طریق این پلتفرم، مبادله نظرات و اطلاعات داشته و همچنین در گفتگوها شرکت کنند. بیشتر روزنامه‌نگاران باصداقت و به‌طورجدی کار خود را انجام می‌دهند. روزنامه‌نگاری جز مشاغل پرخطر بوده و بسیاری از روزنامه‌نگاران زندگی خود را برای انجام مأموریت‌هایشان به خطر می‌اندازند.

در این میان اما بسیاری از سیاستمداران در گوشه و کنار جهان، خبرنگاران و رسانه‌ها را موردحمله قرار می دهند. برای نمونه دونالد ترامپ به‌طور آشکارا به رسانه‌ها به‌عنوان سازندگان اخبار جعلی حمله کرده و به شهرت روزنامه‌نگاران آسیب می‌رساند. این اقدامات باعث ایجاد عدم اعتماد بین مردم و مطبوعات می‌شود. باید در نظر داشت که روزنامه‌نگاران دشمن مردم نیستند. آن‌ها بخش مهمی از دموکراسی محسوب شده و این موضوع ارتباطی به جریانات سیاسی و نقطه نظرات افراد ندارد.

فقدان احترام و اعتماد بین مردم، حکومت و رسانه‌ها،در حال افزوده شدن به شرایط اجتماعی است. اعتماد به روزنامه‌نگاران و تزریق اعتمادبه‌نفس آن‌ها سبب افزایش شفافیت و ایجاد گفتگوی باز در جامعه شده و این موضوع در عصر فعلی که شاهد هجوم اخبار جعلی هستیم، بسیار مهم و حیاتی است. در این میان محدود کردن دسترسی به مطبوعات و تداوم ایده اخبار جعلی هیچ کمکی به ایجاد جریان باز اطلاعاتی در جامعه نخواهد کرد.

چندی پیش وقتی‌که خبرنگار نیویورک‌تایمز از ترامپ پرسید که نقش مطبوعات چیست؟ وی در پاسخ گفت: شما باید توضیح بدهد که اخبار تا چه حد با دقت، پوشش داده می‌شوند؟

به باور کارشناسان، همه ما می‌توانیم توافق کنیم که مطبوعات دقیق مطبوعات خوب هستند؛ اما همچنین باید به یاد داشته باشیم که مطبوعات بد نیز می‌توانند دارای دقت باشند.

در عصر هجوم و جولان اخبار جعلی باید قدردان روزنامه‌نگاران واقعی باشیم و روزنامه‌نگاران باید موردحمایت و احترام قرار گیرند. این بسیار مهم است که روزنامه‌نگاران برای تحریف کردن و تغییر در حقایق؛ مور فشار قرار نگیرند زیرا وظیفه اصلی آن‌ها خدمت و اطلاع‌رسانی به مردم است. مطبوعات جامعه را تشویق می‌کند تا سؤالات مهمی را بپرسند. تنها به کمک مطبوعات است که می‌توانیم شهروندانی هوشیار داشته باشیم که جهان اطراف خود را شناخته و نسبت به آن واکنش مناسب نشان می‌دهند. اخراج روزنامه‌نگاران، در عوض تمرکز بر خبرهایی که گزارش می‌شود، موجب پدیدار شدن بحث‌های بیشتری در مورد مشروعیت منابع خبری خواهد شد.

و در پایان باید به این نکته تأکید کنیم که روزنامه‌نگاری بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه است. روزنامه‌نگاران به ما کمک می‌کنند تا به‌صورت یکپارچه عمل کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. بدون وجود روزنامه‌نگاران، بسیاری از مسائل از چشم جامعه مخفی خواهد ماند و فارغ از بحث‌های سیاسی باید این حقیقت را بپذیریم که امروزه بیش از هر زمان دیگری، جامعه به حضور روزنامه‌نگاران آزاداندیش و واقعی نیاز دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: mndaily

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل