پیش از انتخاب غذا کمی فکر کنید

پژوهش های جدید مشخص می کند که افراد در برنامه ریزی الگوی غذایی خود بیشتر به دنبال خوشمزگی غذا هستند تا سلامت آن . بسیاری از افراد تصمیم می گیرند تا یک رژیم غذایی سالم را در برنامه روزانه خود قرار دهند در حالی که در زمان اجرای آن شکست خورده و بیشتر به ذائقه و لذت خود از خوردن می اندیشند .

نیکولت سالیوان (Nicolette Sullivan) سرپرست تیم تحقیقاتی موسسه فن آوری کالیفرنیا از ایالات متحده امریکا اعلام کرد که ما تحقیقات خود را بر این مبنا آغاز کردیم که چرا طعم و مزه غذا به عنوان عامل انتخابی مورد نظر قرار می گیرد در حالی که سلامت غذا از اهمیت بیشتری برخوردار است .

او در ادامه توضیح می دهد که به طور متوسط ، اطلاعات طعم غذا در یک فرآیند انتخابی ، یک هزارم ثانیه زودتر از اطلاعات بهداشتی عمل کرده و انتخاب فرد را تحت تاثیر قرار می دهد . این یافته ها نشان می دهند که باید افراد را در این مساله تشویق کرد که در انتخاب غذا و یا مواد غذایی ،  کمی تعلل و صبر کنند و به این صورت با سپری شدن کمی زمان امکان درست انتخاب کردن افزایش پیدا می کند .

پژوهشگران در یک بررسی آزمایشی، از 28 شرکت کننده خواستند تا 160 غذا را به صورت جداگانه بر اساس سلامت  و طعم و مزه آنها بین 2- تا 2 درجه بندی کنند . علاوه بر این محققان درصد افرادی را که به خوردن غذا پس از پایان آزمایش راغب بودند ، مشخص کرده و به بررسی آنها پرداختند . آن ها پس از این آزمایش ها 280 جفت از غذاهای مشابه افراد را به طور تصادفی معرفی کردند و از شرکت کنندگان خواستند تا این عمل انتخاب را از میان هر جفت غذای مشابه توسط کامپیوتر و با کلیک کردن توسط موس بر صفحه کامپیوتر انجام دهند .

پژوهشگران برای به دست آوردن نتایج این آزمایش ها ، با استفاده از ابزارهای آماری به تجزیه و تحلیل جنبش های مکان نمای (cursor movement) شرکت کننده ها و در نهایت فرآیند انتخابی آنها پرداختند .

سالیوان ، سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با نتایج به دست آمده از این آزمایش توضیح می دهد که در فرآیند تصمیم گیری انتخاب غذا  ، اطلاعات طعم و مزه پیش از بهداشت و سلامت عمل می کنند و انتخاب نهایی را تحت تاثیر قرار می دهند . با این حال اگر فرد در انتخاب غذا ، به خود فرصتی چند ثانیه ای داده  و کمی صبر کند باعث می شود تا اطلاعات سلامت غذا بتوانند عمل کنند که در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد تا این موضوع ، انتخاب نهائی  را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت فرد به سوی غذاهای سالم روی آورد و آنها را انتخاب کند .

این پژوهش های جدید و نتایج به دست آمده از آن در مجله علوم روان شناسی (Psychological Science) منتشر شده است .