علم در 24 بهمن ماه

  • روز جهانی رادیو

یونسکو روز 13 فوریه (24 بهمن) را به عنوان روز جهانی رادیو تعیین کرده و به این مناسبت هرساله به منظور گرامیداشت این روز مراسمی در سراسر جهان برگزار می‌گردد. موضوع اصلی که به منظور گرامیداشت این روز در سال جاری از طرف یونسکو تعیین شده، «رادیو در شرایط فوریت‌های انسانی و بروز بلایا» می‌باشد تا اهمیت رادیو و نقش حیاتی آن در نجات جان انسانها در این شرایط بیش از پیش تبیین گردد.رادیو کمک می کند تا صدای گروه های محروم و در حاشیه مانده به گوش همه برسد، رادیو به آموزش بی سوادان کمک می کند و در هنگام بروز بلایای طبیعی به حفظ جان ها کمک می کند.

 

  • تولد ویلیام برادفورد شاکلی

ویلیام برادفورد شاکلی متولد ۱۳ فوریه ۱۹۱۰ بود.وی فیزیک‌دان و مخترع آمریکایی بریتانیایی الاصل بود.او به همراه جان باردین و والتر هاوسر براتین در آزمایشگاه بل ترانزیستور را اختراع کردند. و هر سه باهم جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۵۶ را به خود اختصاص دادند. تلاش‌های شاکلی برای اقتصادی کردن ترانزیستور در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ منجر به این شد که سیلیکون ولی در کالیفرنیا به عنوان مهد اختراعات الکترونیکی مطرح شود. در سالهای بعد او استاد دانشگاه استنفورد بود.وی ۱۲ اوت ۱۹۸۹ درگذشت.

  • درگذشت راجر جوزف بوسکویچ

راجر جوزف بوسکویچ یا راجر بوشکویچ متولد ۱۸ می ۱۷۱۱ بود. وی یک فیزیک‌دان, ستاره‌شناس، ریاضی‌دان, فیلسوف, دیپلمات (فرد), شاعر, الهیات دان، از یسوعی‌ها و کشیش و یک علامه از شهر دوبروونیک در جمهوری راگوسا (کرواسی امروز) بود. وی در ایتالیا و فرانسه به زندگی و فراگیری دانش پرداخت.وی  ۱۳ فوریه  ۱۷۸۷درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا