علم در 21 بهمن ماه

  • روز جهانی حبوبات

سازمان ملل برای اولین بار در سال 2019 میلادی روز دهم فوریه (21 بهمن ماه ) را به عنوان روز جهانی حبوبات نام گذاری کرده است.حبوبات علاوه بر ارزش غذایی تاثیر مطلوب بر محیط زیست دارند.مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به آثار مطلوب مصرف پروتئین گیاهی برای محیط زیست، مصرف این دانه های خوراکی را به عنوان یک منبع جایگزین پروتئین تشویق می کند.مجمع عمومی سازمان ملل در تلاش برای جهانی کردن اقداماتی که در سال 2016 میلادی به عنوان سال بین المللی حبوبات انجام گرفت، روز جهانی حبوبات را تعیین کرده است.حبوبات متشکل از دانه های خوراکی خانواده بنشن از جمله انواع عدس، لوبیا، نخود و نخودفرنگی هستند. تمام این دانه ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند و باید در یک رژیم غذایی گیاهی مصرف شوند تا پروتئین موردنیاز روزانه را تامین کنند.
همچنین این دانه ها منبعی غنی از فیبر، منیزیم، پتاسیم، فسفر، اسیدهای آمینه، آهن و روی محسوب می شوند.مقادیر زیاد آهن در این دانه های خوراکی اثر مطلوبی بر سلامت زنان در سنین باروری دارد.
محیط زیست نیز از کشت دانه های حبوبات منتفع می شود. این گیاهان قابلیت عجیبی در تثبیت نیتروژن اتمسفر در خاک دارند.

  • کشف شهر گمشده مايا

دهم فوريه سال 1926 اعلام شد كه شهر باستاني « مايا »ها ( بوميان ــ سرخپوستان ــ قاره آمريكا كه عمدتا در آمريكاي مركزي و جنوب مكزيك امروز زندگي مي كردند) در جنگلهاي يوكاتان كشف شده است . باستانشناسان آمريكايي ضمن مطالعه آثار باستاني كشف شده درشمال مكزيك پي به وجود شهري به نام « موييل ××× » با تمدني درخشان برده بودند و چون آن را نمي يافتند ؛ شهر گمشده مي خواندند.
در « موييل » يك بناي بزرگ هرمي شكل ، شش معبد و ساختمانهاي متعدد به دست آمد . وضعيت ساختمانها نشان مي داد كه اين شهر مركز معاملات تجاري و داد و ستد ميان جنوب و شمال قاره آمريكا بوده و مايا ها داراي تقويم و كتابت بوده و حسابداري مي دانسته اند. شهر « موييل » از ساحل درياي كاراييب فاصله چنداني ندارد.  تمدن ماياها مشابه ساير تمدنهاي قاره آمريكا از جمله آزتك ، آندز و آمريكاي شمالي بوده است.

  • معرفی ویندوز ۱/۰

  بیل گیتس مدیر عامل مایکروسافت 10فوریه 1983 برای نخستین ویندوز ۱/۰ را معرفی عمومی کرد.

  • تولد ویلهلم کنراد رونتگن

ویلهلم کنراد رونتگن متولد ۲۷ مارس ۱۸۴۵ بود. وی فیزیکدان آلمانی و کاشف اشعه ایکس است که اولین جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۰۱ به دست آورد.رونتگن ۱۰ فوریه ۱۹۲۳ (۷۷ سال)درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا