بیمارانی که در برزخ وجود خود گرفتارند

دکتر شهریار کهن‌زاد در مقدمه کتاب برزخ تن، آورده است: «کاری را که می‌کنم با ارایه یک مقاله علمی در گزارش بیماران یک جراح اشتباه نگیرید! این بار از مراجعه تنها به مجموع پرونده‌های بیمارانم معذورم. بنا دارم به ندای قلبم گوش بسپارم و در زوایای پنهان آن خاطره‌هایی از انسان‌هایی را به در آورم که در برزخ وجود خود گرفتارند. آنانی که از دومین حق بنیادین حیات یعنی هویت جنسی محرومند و لاجرم در تاریکی از خود زندگی که نه روزمرگی می‌کنند.»

این کتاب درباره وضعیت بیماران اختلال هویت جنسی(تی اس)است. اختلالی که پزشکان درباره آن می گویند جراحی آخرین راه علاج آن است.

تی.اس چیست؟

اختلال در هویت جنسی که به اختصار T.S نامیده می شود، تا اوایل قرن بیستم از لحاظ علمی تعریف نشده بود. تحقیقات بیشتر نشان داد این بیماران با وجود گرایش جنسی و عاطفی به جنس موافق و گرایش نداشتن جنسی و عاطفی به جنس مخالف، با همجنس گرایان تفاوت های عمده ای دارند. مشکل اصلی تی.اس ها، جنسیت متضاد آنهاست. این تفاوت محققان را بر آن داشت تا تحقیقات گسترده ای درباره منشأ این بیماری انجام دهند. در سال 1996 میلادی، پزشکان هلندی با کالبدشکافی مغز شش بیمار T.S دریافتند در این بیماران بخش قدامی غده هیپوتالاموس مغز که در برگیرنده خصوصیات جنسی انسان است، شبیه جنس مخالف است.

در ایران هم امام خمینی(ره) در سال 1363 با صدور فتوایی، عمل تغییر جنسیت را مجاز اعلام کرد و این فتوا باعث شد که مریم ملک آرا، اولین ایرانی باشد که تغییر جنسیت داد. پزشکی قانونی در ایران می گوید که از سال 1385 تا سال 1389 تعداد 1366 جراحی تغییر جنسیت در ایران انجام شده است که 56 درصد از مراجعان ترنس زن و 44 درصد آنها ترنس مرد هستند. طبق آمار رسمی در ایران بین 15 تا 20 هزار تراجنسی در کشور زندگی می‌کنند، هرچند آمار غیررسمی این عدد را تا 150 هزار نفر نیز می داند که البته کمی اغراق آمیز به نظر می رسد.

بر این اساس به تازگی آماری منتش شده مبنی بر اینکه تا کنون شش هزار عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران انجام گرفته است.

فرشید مسعودی رئیس انجمن انجمن حمایت از بیماران ملال جنسیتی (افراد تراجنسی) ایران در این باره گفت: تعدادی از ترنس‌ها مایل به عمل جراحی نیستند چون در ایران نسبت به بعضی از کشور‌های دیگر این عمل‌ها سنگین و پرمخاطره است و اصولا آسیب‌زا بوده و ممکن است برای سلامتی فرد مضر باشد.

وی ادامه داد: طبق قانون، بهزیستی مسئول ارائه یک‌سری خدمات و حمایت‌ها به ترنس‌سکشوال‌هاست که یکی از آنها کمک بلاعوض در حدود 5 تا 7 میلیون تومانی برای اعمال جراحی است.

اگر این عمل در بیمارستان های دولتی انجام شود معمولا بین 3 تا 4 میلیون تومان باید هزینه دریافت شود اما اگر در کلینیک های خصوصی انجام شود هزینه اش تقریبا بالای 15 میلیون تومان می شود. این هزینه عمل روده ای است، هزینه جراحی پوستی در کلینیک خصوصی نیز چیزی درحدود 8 میلیون تومان است.

با این حال، افراد تراجنسیتی در ایران طی 10 سال گذشته 5 تا 6 ‌هزار نفر مجوز عمل جراحی گرفته‌اند. علاوه بر این، طبق یکی از آمارهای جهانی در هر 100 هزار نفر، 30 نفر ترنس هستند که با احتساب جمعیت 80 میلیونی ایران تعداد ترنس‌سکشوال‌ها در ایران حدود 24 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

بیماران اختلال هویت جنسی با دوجنسه ها تفاوت دارند

مریم قلی پور مشاور بیماران تی.اس در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: آنچه در جامعه ما به عنوان بیماران دوجنسه شناخته می شود، در واقع بیماران اختلال هویت جنسی است.

وی در این باره ادامه داد: بیماران دوجنسه بیماران هرمافرودیت هستند که در فیزیک بدنشان درجاتی از جنس مخالف و موافق دیده می شود. اما آن چیزی که در جامعه امروز ما به عنوان بیمار دوجنسه شناخته می شوند، کسانی هستند که اختلال هویت جنسی دارند؛ یعنی فقط از نظر روانی احساس جنس مخالف را دارند ولی بدنشان مثل جنس موافق است و به طور دقیق تر کسانی که بدن پسرانه دارند، ولی روحیات و روان زنانه و از آن طرف کسانی که بدن زنانه دارند و روحیات و روان مردانه، به عنوان بیماران اختلال هویت جنسی معرفی می شوند. بنابراین نباید بیماران دوجنسه را با بیماران اختلال هویت جنسی اشتباه گرفت.

این بیماران به حمایت های قانونی نیاز دارند

پزشکان و کارشناسان بسیاری معتقدند که تنها راه غلبه بر مشکلات بیماران دچار اختلال هویت جنسی وضع قانون است. برای حمایت از افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی باید دست به دامان قانون شد که به صورت کامل و دقیق مشخص باشد؛ بنابراین باید قانونی تعریف و تهیه شود که تمام وجوه زندگی، کار، درمان، تحصیل، برخوردهای قانونی، شناسنامه و هویت جامعه تی اس ایران را در بر بگیرد.

با توجه به اینکه تصویب حمایت های قانونی برای حمایت از این بیماران غیرقابل انکار است، اما باید توجه داشت که این بیماران نیز مثل ما شهروندی عادی هستند که یک زندگی بدون دغدغه حق طبیعی آنهاست. بنابراین همه ما وظیفه داریم به جای طرد کردن و تمسخر، آنها را به عنوان یک انسان پذیرفته و در کنارشان زندگی کنیم.

اسلام برای کسانی که از این مشکل رنج می برند درمانی دارد

حجت الاسلام محمد مهدی کریمی نیا، روحانی مسئول تصمیم گیری در مورد انتساب جنسیت نیز با بیان اینکه اسلام برای کسانی که از این مشکل رنج می برند درمانی دارد گفت: اگر یک بیمار تی.اس می خواهد جنسیت خود را عوض کند، از نظر شرعی نه تنها مشکلی وجود ندارد، بلکه مسیر آن هم مشخص است.

کریمی نیا گفت: البته باید متوجه باشیم که اساسا بیماران اختلال هویت جنسی با همجنسگرایان تفاوت داشته و مطلقا به هم ربطی ندارند. چراکه، همجنسگرایی کاری غیرطبیعی و خلاف دین قلمداد شده و ازآنجاکه نظم اجتماعی را مختل می کند، در قوانین اسلامی ما آشکارا با آن مخالفت شده است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا