نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش بودجه های علم و فناوری در کشور بی سلیقگی است

به گزارش سیناپرس، دکتر مجید نیلی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در جلسه ای که با مقام معظم رهبری داشتیم درباره فعالیت های ۵ سال گذشته در حوزه توسعه نیروهای انسانی، زیرساختهای حوزه علوم شناختی، فناوریهای مرتبط با علوم شناختی، خدمات شناختی و… صحبت هایی شد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی خاطر نشان کرد: همچنین در این جلسه در خصوص تحقیقات بنیادی و پایه که در لبه علم و فناوری به عنوان سرمایه گذاری در حال انجام است صحبت شد. از سوی دیگر در مورد قدم های آتی و کاربرد علوم شناختی در کشور و حرکت در مسیر علم و دانش بحث و گفتگوهایی شد.

وی گفت: کاهش بودجه های علم و فناوری در کشور بی سلیقگی است و این عدم سرمایه گذاری برای آینده کشور محسوب می شود.

نیلی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم بودجه را به طور صحیح استفاده کنیم، تاکید کرد: کاهش بودجه مسلما به توسعه فناوری ضربه خواهد زد و این در عین حالی است که از کمترین بودجه هم به درستی استفاده می کنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه کار بودجه هنوز تمام نشده و امیدواریم دولت و مجلس تجدید نظری در بودجه های علم و فناوری داشته باشند.

نیلی خاطر نشان کرد: از برنامه های جدی این است که همه باید توسعه  علم و فناوری را متکی بر دولت به صورت صرف ندانند؛ در حوزه هایی لازم است که بخش خصوصی هم وارد شود که این نیازمند سیاست های کلان در سطح کشور و دانشگاههاست.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی با اشاره به میزان کاهش بودجه این ستاد گفت: میزان بودجه ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده از سوی دیگر بودجه امسال را به طور کامل اختصاص نداده اند و تخصیص ها و عموما بودجه های ابلاغی هم به خوبی تخصیص پیدا نمی کند و این یکی دیگر از مشکلات ماست.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود درامد دولت، بودجه ها به موقع اختصاص پیدا نمی کند؛ به هر حال دولت در تنگناست ولی در هر حال علوم و فناوری را باید طور دیگری نگاه کرد زیرا علم و فناوری آینده ای برای نسل های بعدی است.

نیلی افزود: البته که ثابت ماندن بودجه هم با توجه به افزایش شدید قیمت تبادلات ارزی ما را دچار مشکل خواهد کرد زیرا قیمت ها افزایش یافته و مدیران همه باید تلاش کنند با شرایط جدید اجازه ندهند کیفیت و عمق فعالیت ها کاهش پیدا کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل