سوخت هیدروژنی برای هواپیماهای تجاری

سیناپرس: صنعت هواپیماسازی تعهد کرده است که میزان تولید دی اکسید کربن توسط هواپیماهای تولیدی خود را تا سال 2050 به نصف کاهش دهد. به همین دلیل شرکت های مختلف هواپیماسازی تلاش هایی را برای پیشبرد این پروژه طولانی مدت  آغاز کرده اند. شرکت ایرباس نیز خبر از طرح تحقیقاتی جدید خود برای جایگزینی هیدروژن به جای سوخت های فسیلی در هواپیماهای تجاری تولیدی در آینده داده است. البته قرار نیست که هیدروژن به عنوان سوخت موتور جت هواپیما مصرف شود، بلکه قرار است از آن برای تامین انرژی «واحد کمکی قدرت» (APU) استفاده شود.

واحد کمکی قدرت بر روی دم هواپیماها قرار دارد. این واحد در واقع یک توربین گازی کوچک است که برای تامین برق هواپیما و نیز گرمای درونی هواپیما در هنگام حضور بر روی زمین به کار می رود. همچنین انرژی لازم برای روشن کردن موتورهای جت نیز توسط همین واحد تامین می شود.

شرکت ایرباس به منظور تولید موتوری بدون آلایندگی و نیز با حداقل سروصدا برای واحد کمکی قدرت با یک موسسه دانشگاهی از آفریقای جنوبی همکاری می کند تا در طی یک پروژه سه ساله بتواند این موتور را بسازد.

ساخت واحد کمکی قدرت با سوخت هیدروژنی نه تنها می تواند سروصدای هواپیما در حالت خاموش بودن موتورهای جت را به حداقل رساند، بلکه این موتور هیدروژنی می تواند مزایای دیگری هم داشته باشد. برای نمونه می توان آن را جایگزین باتری های سنگین وزن درون هواپیما کرد و در نتیجه از وزن هواپیما و مقدار سوخت مصرفی آن کاست.

افزون بر این، آب یکی از محصولات جانبی سلول های هیدروژنی است. به این ترتیب می توان بخشی از آب مورد نیاز هواپیما را تامین کرد. همچنین از آنجا که سلول های هیدروژنی قطعات جداشدنی ندارند، نگهداری از آنها به مراتب کم هزینه تر و ساده تر از واحدهای کمکی قدرت فعلی است.

airbus  :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا