علم در 12 بهمن ماه

  • انتشار نخستین جلد از آکسفورد

فرهنگ انگلیسی آکسفورد یا دیکشنری انگلیسی آکسفورد  یک فرهنگ لغت زبان انگلیسی است که انتشارات دانشگاه آکسفورد آن را منتشر کرده‌است. تاکنون دو نسخه چاپیِ این فرهنگ لغت با این نام و با تجدیدنظر کلی در سال‌های ۱۹۲۸ و ۱۹۸۹ منتشر شده‌است. تا دسامبر ۲۰۰۸، یک‌چهارم از نسخه سوم این فرهنگ تألیف شده‌است. فرهنگ انگلیسی آکسفورد بزرگ‌ترین فرهنگ لغت در زبان انگلیسی‌است. نخستین ویراستار این فرهنگ، سِر جیمز آگوستوس هنری موری اسکاتلندی، معروف به سِر جیمز موری (سِر جیمز ماری) بود. او به‌مدت ۳۶ سال (از ۱۸۷۹ تا ۱۹۱۵، یعنی هنگام درگذشت)، به‌صورت مستمر، سرپرستیِ تألیف و تدوین فرهنگ را بر عهده داشت.

  • ملي شدن شيلات درياي خزر

تا قبل از سال 1272 ش، صيادان محلي سواحلِ درياي خزر، در مقابل پرداختِ مبلغي به عنوان ماليات، اجازه صيد ماهي مي‏گ رفتند. در اين سال امتياز صيد از طرف دولت ايران به يكي از سرمايه داران روسي به نام ليانازوف واگذار شد و اين امتياز تا زمان انقلاب روسيه ادامه يافت. از آن پس، دولت شوروي با پرداخت مبلغ پانصد هزار ريال در سال به دولت ايران، از شيلات بهره برداري مي‏ كرد. پس از چند سال، اداره شيلاتِ درياي خزر به شركتي مختلط كه دو دولت در سرمايه گذاري و اداره آن سهيم بودند به مدت بيست و پنج سال واگذار گرديد. با پايان يافتن مدت قرارداد، همه اموال منقول و غيرمنقول شركت مختلط بين دو طرف تقسيم شد و شركت مزبور در دوازدهم بهمن سال 1331 ش ملي گرديد.

  • كشف شيوه نگهداري اغذيه به صورت كنسرو

طریقه نگهداری اغذیه فاسدشدنی به صورت" كنسرو "توسط" آپر "مكتشف بزرگ كشف شد .آپر ،پس از سالها مطالعه و آزمایشهای مختلف در مورد نگهداری اغذیه مختلف به این نتیجه رسید كه تنها در صورت دور نگهداشتن این نوع اغذیه از جریان هوا میتوان آنها را سالم نگهداشت .اولین كارخانه كنسروسازی جهان را خود" آپر "تاصسیس كرده بود.

  • تولد آبراهام هاسکل تاب

آبراهام هاسکل تاب متولد ۱ فوریه ۱۹۱۱ در شیکاگو، ایلینوی بود.وی ریاضیدان و فیزیکدان برجسته آمریکایی بود که آوازه اش به سبب مشارکت‌های مهمش در گسترش‌های نخستین نسبیت عام و همچنین هندسه دیفرانسیل و معادلات دیفرانسیل می‌باشد. او فضای تاب-نات را در نسبیت عام معرفی کرد.او  ۹ آگوست ۱۹۹۹ درگذشت.

  • درگذشت کلینتون ژوزف دیویسون

کلینتون ژوزف دیویسون متولد ۲۲ اکتبر ۱۸۸۱ بود.وی یک فیزیک‌دان آمریکایی بود که در سال ۱۹۳۷ به علت پدیدهٔ پراش الکترون‌ها به واسطه کریستال‌ها موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردید. او این جایزه را به همراه جرج پاجت تامسون که به صورت جداگانه اما همزمان موفق به این کشف شده بود مشترکاً دریافت کرد.او  ۱ فوریه ۱۹۵۸ درگذشت.

  • درگذشت ورنر کارل هایزنبرگ

ورنر کارل هایزنبرگ متولد ۵ دسامبر ۱۹۰۱ بود. او فیزیکدان آلمانی و برندهٔ جایزه نوبل فیزیک و یکی از بنیانگذاران فیزیک کوانتومی بود.هایزنبرگ ۱ فوریهٔ ۱۹۷۶ (۷۴ سال) درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا