علم در 11 بهمن ماه

  • پرتاب اکسپلورر۱

اکسپلورر ۱ نخستین ماهواره آمریکا بود که در ۳۱ ژانویه ۱۹۵۸ به فضا پرتاب شد. وزن این ماهواره ۱۳/۹۷ کیلوگرم و ارتفاع حضیض آن ۳۵۸ کیلومتر و ارتفاع اوج آن ۲۵۵۰ کیلومتر بود.پیش از پرتاب این ماهواره شوروی دو ماهواره اسپوتنیک ۱ و اسپوتنیک ۲ را یک سال پیش از آن به فضا فرستاده بود. این ماهواره ۱۳٫۹۷ کیلوگرم وزن داشت و از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب‌شد.رقابت ایجاد شده بین دو قدرت فضائی آن زمان، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا را بر آن داشت که اکسپلورر 1 را به عنوان اولین ماهواره این کشور در مدار قرار دهد.. تا سال ۲۰۰۴، برنامه اکسپلورر، ۷۹ پرتاب موفق را پشت‌سر گذاشت. تعدادی از این ماهواره‌ها نزدیک به ده سال یا بیشتر در مدار عملیاتی بودند. یکی از ماهواره‌های این مجموعه بیش از ۲۶ سال در مدار فعال بوده، هم اکنون نیز اطلاعات مفیدی در خصوص بادهای خورشیدی ارسال می‌کند. هشتاد و سومین ماهواره از مجموعه اکسپلورر، بیستم نوامبر ۲۰۰۴، با مأموریتی تحت عنوان ستاره‌شناسی پرتوی گاما” به فضا پرتاب شد. سری ماهواره‌های علمی تحقیقاتی اکسپلورر را می‌توان از موفق‌ترین ماهواره‌های جهان به شمار آورد.

  • کشف کمربند تشعشعی وان آلن

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سال بین‌المللی ژئوفیزیک (۱۹۵۷ و ۱۹۵۸) برنامه ماهواره اکتشافی (explorer) آمریکا بود. در ارتباط با تفسیر داده‌های این ماهواره، جیمز ون آلن کمربند وان آلن یا کمربند تشعشعی وان آلن، را در اطراف کره زمین کشف کرد. تابش مورد بحث از تراکم غلیظ الکترونها و پروتون‌های با انرژی زیاد ناشی می‌شود که در دو منطقهٔ هلالی شکل در فاصله‌های ۳۲۰۰ و ۱۶۰۰۰ کیلومتری سطح زمین واقع شده‌اند. که توسط میدان مغناطیسی زمین، کره زمین را احاطه کرده‌است.این کمربند ذرات کیهانی مضری را که به سوی زمین می‌تابند جذب می‌کند.

  • درگذشت جان گالزورثی

جان گالزورثی متولد ۱۴ اوت ۱۸۶۷بود. وی رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس انگلیسی بود که در سال ۱۹۳۲ برنده جایزه نوبل ادبیات شد.او ۳۱ ژانویهٔ ۱۹۳۳ (۶۵ سال)درگذشت.

  • درگذشت راگنار فریش

راگنار فریش  متولد ۳ مارس ۱۸۹۵بود.وی  اقتصاددان نروژی است که در سال ۱۹۶۹ به همراه یان تینبرگن اقتصاددان هلندی موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد.[۱] راگنار فریش و یان تینبرگن نخستین برندگان این جایزه بودند. او۳۱ ژانویه ۱۹۷۳ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا