چرا مردم شایعات را به‌راحتی باور می‌کنند؟

رسانه‌های جریان اصلی ایالات‌متحده آمریکا و بسیاری از کسانی که در این‌گونه تلاش‌های فکری مشغول فعالیت هستند، موافق رعایت نظر سی.پی اسکات C.P. Scott (1929-1872) سردبیر قدیمی منچستر گاردین نیستند. نظریه او که در مقاله‌ای در سال 1921 میلادی به چاپ رسیده، این بوده که «تفسیر و تعبیر امری رایگان بوده اما واقعیت‌ها مقدس هستند، خوب است که صادق باشیم، بهتر است که عادلانه رفتار کنیم.»

نظریه اسکات باید توسط رسانه‌های خبری چپ و راست پشتیبانی و رعایت شود زیرا باوجود مواردی چون اهمیت تمایل به یک سمت، استفاده مکرر از اطلاعات گمراه‌کننده، انعکاس  ندادن همیشگی سر تیترهای همه محتوا و واقعیت‌های خبر و درنهایت تمایل روزنامه‌نگاران برای نوشتن مطلبی برای خوانندگان و انتشار اخبار جعلی، می‌توان گفت چنین نظریه‌ای رعایت نمی‌شود.

طی رویداد اخیری که در وب‌سایت بازفید (BuzzFeed) شرکت رسانه‌ای خبری اینترنتی آمریکایی، در تاریخ 17 ژانویه 2019 میلادی منتشرشده، مشخص می‌شود که رابرت مولر (Robert Mueller) شواهدی ارائه کرده که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد برج ترامپ در مسکوی روسیه به مایکل کوهن (Michael Cohen) دروغ گفته است.

لازم به توضیح است، برج ترامپ مسکو که به‌عنوان پروژه مسکو نیز شناخته‌شده، مجموعه‌ای از پیشنهاد‌های سازمان ترامپ برای توسعه آسمان‌خراشی در مسکوی روسیه بوده که البته تاکنون عملی نشده و هیچ برجی در این شهر ساخته نشده است.

روز بعد در تاریخ 18 ژانویه 2019 میلادی سخنگوی مولر این داستان را رد کرد: «شرح وب‌سایت خبری بازفید از اظهارات خاص به دفتر مشاوران ویژه و مشخص کردن اسناد و مدارک و شواهد حاصل از این دفتر در مورد شهادت کنگره مایکل کوهن، دقیق نیست.» بن اسمیت (Ben Smith) ویرایشگر این وب‌سایت با وجود این که هیچ متن و یا سند دیگری، این داستان را تائید نمی کند، بر گزارش خود ایستادگی کرد. امتناع او این واقعیت را منعکس می‌کند که به‌طورکلی رسانه‌های جریان اصلی در ارائه اخبار یا نظرات، بیشتر متمایل به چپ هستند تا متمایل به میانه‌رویی رأی‌دهندگان ایالات‌متحده آمریکا باشند.

انتقاد از رسانه‌های چپ به این معنا نیست که استدلال کنند که اغلب ترامپ موردحمله خبرهای جعلی و شایعات قرارگرفته و یا نظرش به‌عنوان دشمن مردم پذیرفته می‌شود. نظریه اسکات باید توسط رسانه‌های خبری چپ و راست پشتیبانی و رعایت شود زیرا باوجود مواردی چون اهمیت تمایل به یک سمت، استفاده مکرر از اطلاعات گمراه‌کننده، انعکاس نکردن همیشگی سر تیترها همه محتوا و درنهایت تمایل روزنامه‌نگاران برای نوشتن مطلبی برای جلب نظر خوانندگان و انتشار اخبار جعلی، می‌توان گفت چنین نظریه‌ای رعایت نمی‌شود.

در اینجا سؤالی مطرح می‌شود که آیا در گزارش خبرها تعصب دیده می‌شود؟ تعدادی از مطالعات و بررسی‌های عینی، نشان داده می‌شود که تعصب در تمایلات چپ بیشتر دیده می‌شود. در یکی از تحقیقاتی که در ماه اکتبر سال 2016 میلادی در مجله پولوتیکو (Politico) منتشرشده، نشان داده می‌شود که حدود 91 درصد از پوشش های خبری ترامپ، خصمانه بوده‌اند.

یکی از مسائلی که در این موضوع مؤثر بوده این است که تکنولوژی، ماهیت روزنامه‌نگاری را تغییر داده است. شکیبایی یکی از ویژگی‌های برجسته رسانه‌ها به‌حساب نمی‌آید. در مورد مطلب منتشرشده توسط وب‌سایت بازفید باید گفت که داستان اولیه نادرست بوده و به‌سرعت مانند یک آتش پخش‌شده و از بین رفته و سپس توسط بسیاری از رسانه‌ها فوراً به چالش کشیده است.

تعجب‌آور این است که وب‌سایت بازفید سایتی است که در سال 2006 میلادی تأسیس‌شده و به‌عنوان یک شرکت رسانه‌ای جهانی مطرح‌شده که البته توسط بسیاری از کاربران، آن را به‌عنوان یک منبع نامعلوم در نظر گرفته‌اند. قابل‌توجه است که طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو (Pew) وب‌سایت بازفید یکی از پرطرفدارترین منابع خبری در ایالات‌متحده آمریکا محسوب می‌شود.

وب‌سایت بازفید در تاریخ 10 ژانویه 2017 میلادی پرونده کریستوفر استیل (Christopher Steele) را مطرح کرده که در آن ادعا کرده بود که دولت روسیه طی سال‌ها به معرفی، کمک و حمایت ترامپ پرداخته است. درواقع این اتهامات و شایعات با فعالیت‌های گذشته ترامپ درآمیخته است. ترامپ در سال 1996 میلادی شرکت برگزاری مسابقه میس یونیورس (Miss Universe) را خریداری کرده و سپس آن را فروخته اما آن را در سال 2013 میلادی به مسکو برده و همچنین پیش‌ازاین مسئله ساخت برج ترامپ را در مسکو مطرح کرده است. باوجوداین ادعاها، مسئله توافق ترامپ و مسکو اثبات نشده است.

قابل‌توجه است که پذیرش سریع و غیرقابل‌تصور خبر منتشرشده در بازفبد یادآور تأثیر 23 ساله روایت اورسن ولز (Orson Welles) و ایجاد جنگ‌های جهانی، در 30 اکتبر 1938 میلادی شب قبل از جشن هالووین است.

یک سؤال نگران‌کننده در اینجا مطرح می‌شود که چرا جعل اخبار توسط بسیاری از افراد پذیرفته می‌شود؟ این  موضوع می‌تواند ناشی از تکرار نادرست اطلاعات توسط رسانه‌های  مختلف بوده و باعث شود تا افراد بیشتری به خواندن و شنیدن چنین اخباری تمایل نشان دهند؛ اما مسئله‌ای که در اینجا وجود دارد این است که در این حوزه فقدان تنوع خبرنگار و گزارشگر و همچنین فقدان تنوع آموزش امور عمومی در دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: americanthinker

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا