نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کمپین های علمی و فرهنگی چقدر موثر هستند؟

در عصری زندگی می کنیم که ارتباط بین اعضای جامعه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به سهولت بیشتری انجام می شود. این که فضای مجازی به برقراری ارتباط کمک کرده و بر کمیت و کیفیت فعالیت ها فزونی بخشیده، واقعیتی پذیرفتنی است. گستردگی خدمات شبکه های اجتماعی روز به روز بر وفاداری و پایبندی کاربران افزوده است. در این شرایط بهره گیری از فضای مجازی در پیشبرد اهداف فردی و گروهی دیگر نه امری هوشمندانه، بلکه کاملا عادی است.

کمپین چیست؟

«کمپین از یک نیاز و تلاش برای رسیدن به هدفی که آن نیاز را پوشش دهد شروع می‌شود. وقتی ثمره‌ یک نیاز، هدف باشد، حرکتی هدفمند آغاز می‌شود که به طور کلی می‌توان این حرکت هدفمند را کمپین نامید.»

چون کمپین‌ها بر اساس نیازهای مختلفی شکل می‌گیرند، بنابراین با نمونه‌های متفاوتی از جمله کمپین مذهبی، کمپین سیاسی، کمپین اجتماعی، کمپین تبلیغاتی، کمپین علمی و فرهنگی و … مواجه می‌شویم.

ما در طول روز ممکن است در کمپین‌های مختلفی شرکت داشته باشیم. مثلا عزاداری ایام محرم و حضور مردم در دسته‌های عزاداری را در نظر داشته باشید. در این حرکت، نیاز و هدفی بین شهروندان وجود دارد که با یک کمپین مذهبی محقق می‌شود. یا در مراسم ازدواج، خانواده‌ها نیاز و هدفی مشترک را دنبال می‌کنند که به تشکیل خانواده توسط دو نفر منجر می‌شود و همچنین در بلایای طبیعی مثل زلزله اخیر کرمانشاه، حرکتی آغاز می‌شود که به کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان منجر می‌شود.

در فضای مجازی هم داستان تقریبا از همین قرار است. فضای مجازی به عنوان یک ابزار این امکان را به کاربران می‌دهد تا با دسترسی به بخش بیشتری از جامعه‌ آماری، کمپین‌های مختلفی ایجاد شود.

نکته مهم در کمپین سازی، همان نیاز و هدف مشترک است. که کمپین های علمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، یعنی فعالیتی که با شناخت این دو همراه نباشد، صرفا یک حرکت است نه یک کمپین. این موضوع، لازمه بزرگی است که عدم توجه به آن می‌تواند باعث از دست رفتن زمان و هزینه‌های زیادی شود. برای نمونه شرکت‌های بزرگی وجود دارند که در تبلیغات خود این اشتباه را مرتکب می‌شوند.

این دسته از شرکت‌ها گمان می‌کنند بدون کشف نیاز، تعیین هدف و تدوین برنامه‌ای جامع برای تحقق آن و فقط با رزرو تمامی بیلبوردهای یک اتوبان و پخش چندین‌باره‌ تبلیغات‌شان در تلویزیون، می‌توانند یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنند و از آثار مثبت آن بهره ببرند.

به تازگی هم شاهد راه اندازی کمپین علمی- فرهنگی وزیر ارتباطات هستیم. وزیر ارتباطات با بیان اینکه سرانه مطالعه از زمان حضور در فضای مجازی خیلی کمتر شده است از راه اندازی کمپین حمایت از نویسندگان و ترویج کتابخوانی خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی در توئیتی نوشت: سرانه مطالعه ما از زمان حضور در فضای مجازی خیلی کمتر شده و این یک خبر قابل تامل است.

وی افزود: آینده روشن، نیاز به جامعه ای کتابخوان دارد و به همین علت من و همسرم تصمیم گرفتیم کمپینی را برای حمایت از نویسندگان و ترویج کتابخوانی بخصوص برای کودکان در فضای مجازی آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه منتظر پیشنهادات هستیم، دو سئوال نظرسنجی با این مضمون «حق السهم نویسنده کتاب از فروش اثر چقدر است» و نیز «دلیل شما برای عدم مطالعه چیست»، را مطرح کرد و از کاربران توئیتر خواست در این نظرسنجی ها شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، پیش از این فعالیت، وزیر ارتباطات و وزارتخانه وی در خصوص ورود به موضوع تولید محتوا در حوزه کودک با انتقاداتی همراه بود و گفته می شد که وزارت ارتباطات به حوزه وزارت ارشاد ورود پیدا کرده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل