سوداگری پزشکان برای فروش بیشتر دارو

پژوهش جدیدی توسط گروهی از محققان آمریکایی انجام‌شده که نشان می‌دهد رابطه‌ای بین شرکت‌های دارویی و پزشکان در تجویز دارو وجود دارد.

ارتباط پرداختی‌ها به پزشکان و تجویز داروها نشان می‌دهد که همزمان با پرداخت مبالغی از سوی شرکت های داروسازی به پزشکان، تجویز این داروها افزایش پیداکرده‌اند و به نظر می‌رسد که پرداختی‌های بالاتر باعث شده‌اند تا داروهای تجویزی پزشکان نیز بیشتر و بیشتر شود.

بر اساس نتایج این پژوهش منتشرشده، بیشتر پزشکان آمریکائی به طور روزانه بیش از 13 هزار بار بیشتر از حالت عادی داروهای مسکن تجویز می‌کنند. ثوی نگویان (Thuy Nguyen) از محققان دانشکده امور عمومی و محیطی دانشگاه ایندیانا در یک مصاحبه خبری اعلام کرد: «فعالیت‌های تحقیقاتی پیشین ما در مورد ارتباط بین داروسازان با تجویز داروها توسط پزشکان بوده که شواهد جامع‌تری در مورد نقش فعالیت‌های تبلیغاتی مرتبط با داروهای مسکن ارائه می‌دهد به‌طوری‌که می‌توان گفت چگونه این تجویز داروها ممکن است تحت تأثیر میزان و شدت پرداخت هزینه‌ها قرار گیرد.»

محققان در بررسی‌های خود، اطلاعات نسخه‌های تجویزی بخش D فایل‌های عمومی بیمه اجتماعی ملی ایالات‌متحده آمریکا را مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند. آن‌ها داده‌های بیش از 63 هزار نسخه پزشک را که پزشکان از سال 2014 تا 2016 میلادی برای تجویز دارو از شرکت‌های داروسازی هزینه دریافت کرده بودند را با نسخه‌های تجویزی بیش از 800 هزار پزشک که چنین پرداختی‌ها را نداشته‌اند، مقایسه کردند.

در بسیاری از کشورها همچون ایالات‌متحده آمریکا، پرداخت وجه برای داروها به داروخانه‌ها غیرقانونی است و تنها برای مشاوره دارویی می‌توان به آن‌ها وجه پرداخت کرد و داروسازها و نمایندگان شرکت‌های دارویی می‌توانند در کنفرانس‌ها به تبلیغ داروهای خود بپردازند. تحلیلگران در سال‌های اخیر اعلام کردند که افزایش تجویز داروهای مسکن و غیرضروری می‌تواند در کشور ایالات‌متحده آمریکا سبب ایجاد بحران شده و عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

قابل‌توجه است که در ایالات‌متحده آمریکا در بین سال‌های 2013 تا 2016 میلادی، شرکت‌های داروسازی تقریباً 40 میلیون دلار برای بازاریابی به تقریباً 68 هزار پزشک در بیش از 2 هزار و 208 منطقه هزینه پرداخت کرده‌اند. لازم به توضیح است که طی این زمان، مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش‌ازاندازه داروها، برای هر سه پرداختی به پزشکان در هر 100 هزار ساکن شهرستان‌ها، 18 درصد افزایش پیداکرده است. قابل‌تأمل است که تنها در سال 2017 میلادی نزدیک به 50 هزار نفر در اثر مصرف بیش‌ازاندازه داروها جان خود را از دست دادند.

ثوی نگویان در این رابطه اظهار داشت: « ارتباط پرداختی‌ها به پزشکان و تجویز داروها نشان می‌دهد که همزمان با پرداخت مبالغی از سوی شرکت های داروسازی به پزشکان، تجویز این داروها افزایش پیداکرده‌اند و به نظر می‌رسد که پرداختی‌های بالاتر باعث شده‌اند تا داروهای تجویزی پزشکان نیز بیشتر و بیشتر شود.»

شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله اعتیاد (Addiction) به چاپ رسیده و قابل‌چاپ است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: upi و cnn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا