ارائه روش درمانی جدید برای عوارض کلیوی

در یک موفقیت بزرگ ، یک دانشمند هندی- امریکایی به همراه همکارش روش جدیدی کشف کردند که روشی کم ضرر  برای ارائه اطلاعات در تشخیص بیماری های کلیوی و شدت آن ها محسوب می شود . پژوهشپران فوق  در این روش از پروب نوری (optical probe) و طیف سنج رامان (Raman spectroscopy) جهت تشخیص کلیه های سالم از کلیه های بیمار استفاده کردند .

پروفسور چاندرا موهان (Chandra Mohan) استاد دانشگاه هوستون (University of Houston) در ایالات متحده امریکا در این رابطه اعلام کرد : " برخی از مولکول ها هستند که باید مسئول این سیگنال های مختلف رامان باشند آن ها برای ما اهمیت زیادی دارند  و نیازی نیست که ما از مولکول هایی که ممکن است نسبت به این سیگنال های واکنش نشان ندهند ، آگاه شویم . تا زمانی که یک اختلاف در سیگنال وجود داشته باشد ، برای تشخیص کافی است چرا که به آسانی می توان سیگنال رومان کلیه بیمار را با سیگنال رومان کلیه سالم متمایز کرد . در این روش جدا از کاهش عوارض جانبی بالقوه ، تعداد نمونه برداری کلیه ها محدود بوده و فقط به بافت های کلیه مربوط می شود . "

در این بررسی، موهان و همکارش وی چوان شی (Wei-Chuan Shih) استادیار مهندسی برق و کامپیوتر با اتکا به این واقعیت به کشف روش جدید توصیف شده دست زدند که یک کلیه سالم و یک کلیه بیمار سیگنال های مختلف رامان را تولید می کنند  .

موهان و چوان شی در توضیح طیف سنجی رامان می گویند : " طیف سنجی رامان (Raman spectroscopy) اثر مولکولی غیر تهاجمی یا با حداقل تهاجم و برچسب تشخیص آزاد برای تعیین خاصیت تغییرات مولکولی دقیق را  فراهم می کند .  "

آن ها در انتها به یک نتیجه کلی رسیدند و اعلام کردند : " ما با تطبیق تجزیه و تحلیل چند متغیره در طیف سنجی رامان ، موفق شدیم تا با دقتی صد در صدی بین کلیه بیمار و کلیه سالم تمایز قائل شویم و با دقتی 98 درصدی بیماری شدید ، بیماری خفیف و سالم را در بیماری های کلیوی متمایز کنیم . "

در خاتمه لازم به توضیح است که خلاصه این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Biophotonics به چاپ رسیده و قابل دسترس است .