روش جدید پرتودرمانی در درمان سرطان

این کمبود اکسیژن معمولا باعث انتقال سیگنال های خودکشی سلولی می شود اما در بعضی از سرطان ها با نقص ژن سرکوب گر P53، سلول به رشد خود ادامه می دهد اما سیگنال خودکشی سلولی فرستاده نمی شود.

اکنون محققان کشف کرده اند که دارویی به نام مهار کننده های AKT و ترکیب آن با پرتودرمانی می تواند درمان مفیدی برای تومورها باشد. این ترکیب می تواند خودکشی سلولی را در تومورها فعال کند و آن ها را نسبت به پرتو حساس کند و از این طریق منجر به توقف رشد تومور شود.

محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس، در این مطالعه 6 ژن را کشف کردند که به طور معمول از بدن در مقابل سرطان محافظت می کنند. این ژن ها در تومورهایی که در اثر کمبود اکسیژن به وجود می آیند و ژن p53 آن ها ناقص است، فعالیت کمتری دارند. آن ها نشان دادند که سرطان های پستان، مغز، روده بزرگ، کلیه، مثانه و ملانوما از جمله سرطان هایی هستند که این اتفاق در آن ها می افتد.

ژن P53 که پروتئین P53 نیز نامیده می‌شود، یک ژن سرکوبگر تومور است که در انسان روی کروموزوم ۱۷ کدگذاری شده ‌است. این ژن در جانداران بسیار کارا است زیرا در هماهنگی چرخه سلولی و همچنین در جلوگیری از پدید آمدن سرطان بسیار کارگر است.  این ژن کارکرد های ضد سرطان گوناگونی مانند نقش در آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شدهی سلول)، پایایی ژنوم (بازدارندگی از پیدایش جهش در ژنوم)، و جلوگیری از رگ‌زایی دارد.

گزارش کامل این مقاله در مجله Journal of Clinical Investigation به چاپ رسیده است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا