مدار الکتریکی پارچه ای

سیناپرس: لباس های هوشمند می تواند کاربردهای سودمند زیادی به همراه داشته باشند. اما مشکلات پیش رو در شست و شوی این لباس ها، یکی از اصلی ترین موانع در برابر گسترش آنها به شمار می رود. سیم هایی که داخل لباس های هوشمند قرار می گیرند در برابر رطوبت، حرارت و نیز فشاری که در هنگام شست و شو در ماشین لباسشویی به آن وارد می شود مقاومت چندانی ندارند.

 

در این میان یک تیم تحقیقاتی از موسسه نساجی و پوشاک در هنگ کنگ چین توانسته شیوه ای جدید برای تولید نوعی پارچه بسیار مقاوم طراحی کند که در برابر عوامل مختلف در ماشین لباسشویی از مقاومت بالایی برخوردار است.

 

این دانشمندان پارچه جدید که در داخل آن نوعی سیم کشی الکتریکی قرار دارد را «صفحه مدار پارچه ای» (Fabric Circuit Board) یا به طور خلاصه FCB نامیدند. ریزتراشه ها و سایر اجزای معمول یک مدار الکتریکی را می توان در داخل این پارچه قرار داد.در این فناوری، سیم بسیار نازکی با روکش پلی اورتان به دور تار و پودر پارچه پیچیده می شود. این کار توسط یک ماشین نساجی دارای برنامه رایانه ای ویژه انجام می شود.

دانشمندان سپس به بررسی میزان دوام این پارچه در برابر کشیده شدن پرداختند. نتیجه این شد که این پارچه می تواند تا یک میلیون بار کشش دوام آورد و تا 20 درصد افزایش طول پیدا کند.

 

یکی از کاربردهای احتمالی این پارچه، در امور نظامی خواهد بود. این پارچه می تواند در جلیقه های ضد گلوله سربازان به کار رود. در این صورت برخورد گلوله به آن، پارچه می تواند این ضربه را تشخیص داده و پیغامی رادیویی را به پایگاه اصلی ارسال کند.

به هر حال، قابلیت شست و شو، اصلی ترین ویژگی این پارچه است. در آزمایشات انجام شده مشخص شد که این پارچه در ماشین لباسشویی تا 30 بار شست و شو در دمای 40 و خشک شدن در دمای 75 درجه سانتی گراد مقاومت می کند.

از آنجا که عدم قابلیت شست و شو، اصلی ترین مانع موجود در برابر گسترش لباس های هوشمند است، این پارچه جدید می تواند راه را برای استفاده بیشتر از این نوع لباس ها هموارتر سازد.

newscientist :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا