نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حافظه زنان قوی تر از مردان است

پژوهش های جدید نشان می دهد که زنان بهتر از مردان همه چیز را به خاطر می آورند .  در این تحقیقات یکصد مرد و زن انتخاب شدند تا مورد آزمایش حافظه قرار گیرند . لازم به ذکر است که این تشخیص در مورد حافظه آینده (prospective memory) بوده که یادآوردن برنامه ها شامل آن می شود .  سنین داوطلبانی که در این پژوهش شرکت کردند ، بین 15 تا 40 ساله بوده اند و در بررسی ها تشخیص داده شد که به خاطر آوردن برنامه ای که باید در آینده باید انجام شود و برای زمان پیش رو و آینده نزدیک یا دور برنامه ریزی شده باشد ، به طور کلی سخت است . در این بررسی ها همچنین مشخص شد قابلیت زنان نسبت به مردان در زمینه های مختلفی از جمله  به یادآوری برنامه ها و همچنین انجام برخی کارها و صحبت بیشتر است .

لیئنا پالرمو (Liana Palermo) از دانشگاه استون (Aston University) در بیرمنگام انگلستان و از محققان این تیم تحقیقاتی می گوید : " همه ما این مساله را در زندگی واقعی تجربه کرده ایم که معمولا از زنان انتظار می رود تا به یاد داشته باشند که پس از اتمام کار مقداری شیر خریداری کنند . یا در صورتی که دوستی را ملاقات کردند به یاد داشته باشند که کتابش را به او پس بدهند . در این قبیل کارها معمولا زنان نسبت به مردان بهتر برنامه ها را به یاد می آورند . "

پالرمو در ادامه توضیحات خود  متذکر می شود : " تفاوت جنسیتی ممکن است باعث تفاوت هورمونی و ساختار مغزی در زنان و مردان شده باشد . البته بررسی مرکز حافظه مغز افراد سنین 20 تا 40 ساله نشان می دهد که این بخش در مردان چروکیده و کوچک بوده در حالی که در زنان این گونه نیست . فرضیه دیگری نیز وجود دارد که تفاوت جنسیتی را مشخص ساخته و اعتقاد دارد  زنان قادر به دریافت نقش های مراقبتی و کسب مسئولیت های بیشتر در خانه هستند . "

شرح کامل این این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روان شناسی تجربی (Experimental Psychology) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل