نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش برای ساخت داروی طبیعی مداوای سرطان

گروهی از دانشمندان که شامل محققان هندی – امریکایی نیز هستند ، در تحقیقات خود برای ساخت دارویی طبیعی در مداوای سرطان ، گام های موثری را برداشته و موفق به ایجاد داروی ET-743 با یک ترکیب به دست آمده از بی مهرگان دریایی است، شده اند .

داروی ET-743 که به Trabectedin  هم شهرت دارد ، یک داروی ضد تومور بوده که در حال حاضر با استفاده از یک فرآیند نیمه مصنوعی ساخته می شود در حالی که این تیم تحقیقاتی در نظر دارند همین دارو را از منابع طبیعی تهیه کنند .

این تیم پژوهشی توانستند با بررسی و آزمایش ژنوم tunicate از جانوران بی مهره دریایی ، همراه با میکروب هایی که در داخل بدن آن زندگی می کنند و با استفاده از تکنیک تعیین توالی پیشرفته ، بلوپرینت یا نقشه ساختار ژنتیکی تولید داروی ET-743 را جداسازی کنند .

سونیت جین (Sunit Jain) متخصص بیوانفورماتیک هندی- امریکایی در بخش زمین و علوم محیط زیست  دانشگاه میشیگان (University of Michigan) در این رابطه می گوید : " چالش عمده ژنوم های متوالی از نمونه هایی حاوی مخلوطی از ارگانسیم های مختلف این است که توالی های دی ان ای با کدام ارگانسیم ها عمل می کند. ما با استفاده از روش های بیوانفورماتیک توانستیم به جداسازی این عمل دست پیدا کنیم . "  

قابل توجه است که از سوی تیم اجرائی این پروژه ، تلاش می شود  که این امکان برای دانشمندان فراهم شود تا بتوانند بدون وجود انگل به کشت باکتری در آزمایشگاه بپردازند .

میخائیل اسکوفیلد (Michael Schofield) از دانشگاه میشیگان در این رابطه می گوید: در حال حاضر، بسیاری از این ترکیبات تنها می تواند در مقادیر کم از حیوانات میزبان به دست آید که از دیدگاه اقتصادی و زیست محیطی غیر قابل پذیرش است .

او در ادامه اظهار داشت : " ما امیدوار هستیم که شناسایی ژنوم این میکرو ارگانیسم ها و واکنش های شیمیایی که در داخل آنها صورت می گیرد، راه های جدیدی برای تولید اقتصادی و پایدار مولکول های دارویی فراهم سازد . "

لازم به توضیح است که داروی ET-743 برای استفاده بیماران در قاره اروپا مورد تایید واقع شده و در ایالات متحده امریکا مراحل آزمایش های بالینی را طی می کند .

قابل ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله میکروبیولوژی محیط زیست (Environmental Microbiology) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل