نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیشگیری از دیابت با رژیم غذایی حاوی فیبر

پژوهش های جدید نشان می دهد که افزایش فیبر در رژیم غذایی ، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش داده و شاخص توده بدن (body mass index) را کم کرده و باعث می شود تا وزن بدن پایین بماند .

لازم به ذکر است که شاخص توده بدن (body mass index) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است تا سلامت وزن آن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود .

داده های به دست آمده از این پژوهش همچنین نشان می دهد که در بین مواد غذایی حاوی فیبر، در کل جهان غلات از فیبر بسیار بالایی برخوردار بوده که در برابر فیبر میوه ها و سبزیجات دارای ارزش غذایی زیادی بوده است و این نوع فیبر در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو موثرتر عمل می کند .

داگفین آنیو (Dagfinn Aune) از دانشجویان دکترای وابسته به دانشگاه علم و فن آوری نروژ و کالج سلطنتی لندن که در این تیم تحقیقاتی به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته ، در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : " ما نمی توانیم به طور قطعی بگوییم که چرا این فرآیند رخ می دهد اما مکانیسم های بالقوه می تواند شامل احساس کامل رها کردن طولانی مدت سیگنال های هورمونی باشد که جذب مواد غذایی را کند کرده و یا تخمیر آنها را در روده بزرگ تغییر می دهد . "

او در ادامه تاکید کرد : " این مکانیسم می تواند منجر به پایین آمدن شاخص توده بدن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود و همچنین به پایین نگه داشتن وزن بدن کمک کند . رژیم غذایی غنی از فیبر بر خطر ابتلا به دیابت در اثر دیگر عوامل نیز موثر بوده است به طور نمونه می توان گفت این نوع رژیم غذایی بر عواملی چون تغییرات قند خون و افزایش انسولین بدن تاثیر می گذارد به طوری که کنترل قند خون را بهبود بخشیده و بالا رفتن انسولین را پس از غذا خوردن کاهش می دهد. علاوه بر این ژیم غذایی غنی از فیبر میزان حساسیت بدن را به انسولین افزایش می دهد .  "

لازم به ذکر است که این تیم پژوهشی از داده های جمع آوری شده موسسه تحقیقات آینده نگرانه سرطان و تغذیه اروپا (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) به عنوان بخشی از بررسی و مطالعات خود استفاده کردند . این پژوهش 350 هزار نفر شرکت کننده را مورد بررسی قرار داده است . از این تعداد 12 هزار و 403 نفر به بیماری دیابت نوع دو مبتلا بوده و در مقایسه با برداشت تصادفی از 16 هزار و 835 نفر شرکت کننده به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند .

شرکت کنندگانی که بیش از 26 گرم فیبر در روز مصرف می کردند 18 درصد کمتر نسبت به افرادی که روزانه 19 گرم و یا کمتر فیبر در برنامه غذاییشان بوده ،  در خطر ابتلا به دیابت قرار گرفتند . علاوه بر این ، داده های جمع آوری شده موسسه تحقیقات آینده نگرانه سرطان و تغذیه اروپا نشان می دهد که اثر فیبر غلات سه برابر بیشتر از اثر فیبر سبزیجات است .

نیک وارهام (Nick Wareham) مدیر واحد MRC اپیدمیولوژی در دانشگاه کمبریج در این رابطه اضافه می کند: این پژوهش ها و تحقیقات ، فواید رژیم غذایی غنی از فیبر به ویژه فیبر غلات را اثبات می کند. از اقدامات بهداشت عمومی در سطح جهانی، افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی بوده که نقش مهمی در توقف بیماری های همه گیر همچون چاقی و دیابت نوع دو خواهد داشت .

در پایان متذکر می شویم که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Diabetologia به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل