نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در دنیای علم فریب اخبار اغراق آمیز را نخوریم

بسیاری از اوقات ما سر تیترهای علمی بد را دیده‌ایم و برخی از آن‌ها را می‌شناسیم. این سر تیترهای بد در موضوعات مختلفی چون ترافیک، رانندگی، کره چشم، داستان‌ها و مقالات خاص به کار گرفته می‌شوند.

گاهی اوقات به نظر می‌رسد تنها چیزی که دانشمندان در حرفه خود انجام می‌دهند این است که تمامی شیوه‌های سرگرم‌کننده، شگفت‌انگیز و غریبانه‌ای که نشان دهد طبیعت قصد از بین بردن ما را دارد را به کار می‌گیرند. اگر بخواهید مقاله را بخوانید، فقط به یاد داشته باشید که روند علم آهسته و دقیق است و هرگز پاسخ‌های پیش روی زمان را نمی‌داند.

ما واقعاً نمی‌توانیم روزنامه‌نگاران و ناشران را سرزنش کنیم. آن‌ها برای کسب درآمد به این کارهایی که انجام می‌دهند، نیاز دارند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. البته گاهی آن‌ها در پرداخت موضوعات خود دچار اشتباه می‌شوند و درنهایت به‌جای اینکه به نشر علم کمک کنند بیشتر آسیب می‌رسانند و درک نادرستی از اینکه علم چیست و چگونه به نظر می‌رسد و چه کسی آن را انجام می‌دهد، در ذهن مردم ایجاد می کنند.

سر تیترهای علمی بد معمولاً شامل برخی از مطالب بیش‌ازحد اغراق‌آمیز بوده که اظهارات و حرف‌های جسورانه‌اش به‌راحتی قابل رد شدن هستند. گاهی اوقات این سه مورد در یک بسته جای می‌گیرند. درحالی‌که یک فهرست خاص از نمونه‌هایی وجود دارند که غیرجذاب و خسته‌کننده هستند ،انواعی از سر تیترها نیز وجود دارند که در بخش سر تیترهای بد قرار می‌گیرند.

حال چگونه می‌توان سر تیترهای بد را شناخت؟ اگر یکی از علائمی که در زیر به آن اشاره می‌شود را مشاهده کنید، می‌توانید سر تیتر موردنظر را جزء سر تیترهای بد قرار دهید و آن‌ها را شناسایی کنید.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: forbes

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل