بنابراین، به نظر می رسد بررسی نقش بازی در آموزش و نحوه برخورد کشورهای توسعه یافته یا این مقوله حائز اهمیت باشد.
عده ای معتقدند یادگیری ریاضی هوش را تقویت و خلاقیت را شکوفا می کند و برخی از انجمن ها و موسسات با هدف عمومیکردن آموزش ریاضی برای تمام افراد علاقهمند در کشور فعالیت می کنند.
انجمن ریاضیدانان جوان یکی از نهاد تخصصی در آموزش ریاضی در مقطع دانشآموزی است. این مجموعه فعالیتهای خود را از اواخر دهه 70 با همکاری جمعی از برترینهای دانشگاههای شهر تهران و برگزیدگان المپیادهای علمی کشور در زمینه آموزش ریاضی آغاز کرده است.
از جمله فعالیتهای انجمن برگزاری مسابقات بین المللی ریاضی واترلو کانادا در ایران است که از سال 2001 میلادی به آن مشغول است. این انجمن به کشف و پرورش استعدادهای برگزیده میپردازد و با ارائه طیف گستردهای از خدمات، مسیر رشد و شکوفایی را برای این عزیزان، در هر سطح و مقطعی که به انجمن بپیوندند، فراهم می کند. سیناپرس پیرامون نقش بازی در آموزش افراد و وضعیت آموزش مجازی در کشور، با داوود مولوی دبیر انجمن ریاضیدانان جوان گفتگویی ترتیب داده که در ادامه می آید:
چه فعالیت های ویژه ای در این انجمن انجام میشود؟
برگزاری دورههای آموزش ریاضی به صورت دیجیتال و آزمون های بین المللی با هدف محک زدن دانشآموزان، مهمترین فعالیتهای انجمن ریاضیدانان جوان است. علاوه بر این، برگزاری سمینارها و همایش ها و در کنار آن ها چاپ کتابهای تخصصی و نشریات ویژه دانش آموزی از دیگر فعالیتهای این انجمن است.
در حوزه کاری خود با چه چالش هایی مواجه هستید؟
علیرغم فعالیت های علمی انجمن که بصورت دیجیتال ارائه میشود،عدم همکاری نهادهای زیربط برای حرکت به سمت دیجیتالی شدن و کاهش هزینههای تمام شده در ارائه خدمات دیجیتال، از مهمترین چالش های این انجمن است .
هدف از فعالیت های انجمن چیست و برای رسیدن به این اهداف چه اقداماتی انجام داده اید؟
هدف اصلی انجمن عمومی کردن آموزش ریاضی برای همه افراد مستعد و علاقه مند و ایجاد فضایی برای درک و فهم عمیق ریاضی است که تاکنون هم توانسته ایم به خوبی انجمن را به این سمت سوق دهیم.
برای تحقق این هدف سعی داریم تا نحوه صحیح تفکر و مطالعه ریاضی را به دانش آموزان آموزش داده و راهکارهایی مانند برگزاری دورههای راهبرد حل مسئله و چالش هوش و مسابقات بین المللی را برای رسیدن به این اهداف ارائه کرده ایم. علاوه بر این، در کنار مباحث آموزشی و برگزاری آزمونها، با چاپ چندصد عنوان کتاب و برگزاری سمینارها و همایش های متعدد، در نظر داریم راه رسیدن به اهداف عالیه را برای دانش آموزان هموار کنیم.
در کشور ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته در حوزه کاریتان چه تفاوت هایی وجود دارد؟
در کشورهای پیشرفته آموزش مجازی اهمیت بسیار دارد و از این طریق شرایط آموزش اختصاصی برای هر فرد ایجاد شده است. در این کشورها سعی شده با استفاده از عناصرمتعددی مانند بازیهای چالشبرانگیر و آموزشی با چاشنی امتیاز و … دانش آموز را به سبقت گرفتن سوق دهند و در دانش آموز ایجاد انگیزه کنند.
در هرحال، آموزش در کشورهای پیشرفته دارای مسیر و روند مشخص برای هر فرد است است و برنامه های آموزشی، بازخورد همزمان دارد و از همین حیث است که آموزش در کشورهای پیشرفته، آموزش عمقی است ولی در ایران علیرغم گستردگی مباحث آموزشی، این آموزش ها سطحی است. متاسفانه باید بگویم در ایران روی این موارد کار نشده است .
برخی از منتقدان معتقدند که شیوه هایی که برای حل ریاضیات تحت عنوان تیزهوشان به دانش آموزان آموزش داده میشود، حقه بوده و اصلا نشان هوش فرد نیست، چه نظری در این مورد دارید؟
خیر اینگونه نیست؛ ثابت شده است که آموزش هوش را افزایش می دهد اما شیوه ای که برای حل مسائل به کار برده می شود طبیعتاً سطحی است. موردی که در اینجا مهم است تفکر خلاق و نحوه حل مسئله در ریاضیات است که برای بلند مدت خوب است و همانطور که یادآور شدیم یکی از اهداف مهم و ویژه ی انجمن آموزش کاربردی و عمیق مفاهیم است.
نقش بازی در آموزش را چگونه تشریح می کنید؟
آموزش به دوصورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود که در آموزش مستقیم مفاهیم بصورت شفاف و جدی مطرح می شود اما آموزش بصورت غیر مستقیم می تواند با بازی همراه باشد و قطعاً استفاده از عناصر بازی در آموزش مفاهیم انگیزه یادگیری را بالاتر می برد و یادگیری را در بلند مدت تضمین می کند. کاری که در انجمن ریاضی دانان جوان انجام می گیرد، استفاده از هر دوشیوه آموزشی است.
چه چشم اندازی برای آینده کاری خود متصور هستید؟
امید داریم که درآینده شاهد آن باشیم که برای تک تک مردم این سرزمین، آموزش و خدمات انجمن را فراگیر کنیم و به معنای واقعی آموزش ریاضی را در جنبه های مختلف وارد زندگی مردم کنیم؛ آنگونه که در سطوح غیردانشآموزی ریاضیات وهوش مالی را و در مقاطع دانشآموزی پایه و اساس دانش ریاضی را تقویت کنیم و امیدواریم که بتوانیم بیشتر به سمت دیجیتالی شدن برویم تا از این طریق فاصله بین دانش آموزان را کم و کمتر کنیم و شرایط را برای استفاده یکسان از امکانات آموزشی بیشتر، فراهم آوریم.
در پایان بهتر است به ارائه راهکاری پیرامون مشکلات گفته شده بپردازید؟
سطحی بودن آموزش در کشور مساله مهمی است که آموزش و پرورش می تواند با کمک روش های متنوع و نوآورانه، آموزش را به سمت عمقی بودن پیش ببرد.
No tags for this post.