۲۰ درصد ایرانی ها اختلال روانی دارند

وضعیت سلامت روان از جمله شاخص‌های مهم پیشرفت و توسعه جوامع یا برعکس توسعه‌نیافتگی آنان به شمار می‌رود. موضوعی که روزبه‌روز تاثیر آن بر ابعاد زندگی آشکارتر و به تبع آن، لزوم سرمایه‌گذاری جدی‌تر برای ارتقای آن نیز احساس می‌شود.

دکتر فرید فدایی، متخصص اعصاب و روان و عضو انجمن روانپزشکان ایران با بیان اینکه۲۰ درصد افراد جامعه دچار یکی از انواع بیماری یا اختلالات روانی به درجات خفیف تا شدید هستند، گفت: گرچه بسیاری از بیماری‌های روانی منشاء ژنتیک دارد اما بعضی از آنها ناشی از عوامل محیطی است. برای مثال فقر، بیکاری و مهاجرت اجباری بر اثر جنگ میزان بیماری‌های روانی را بالا می‌برد و آنها را تشدید می‌کند.

بر اساس این گزارش، سلامت روان امروزه یکی از ملاک های اصلی ارزیابی سلامت یک جامعه است و بی شک نقش چشمگیری در کارآمدی وپیشرفت آن بازی می کند.

سلامت روان به نظم وسیع درفعالیت ها، که به طورمستقیم یا غیرمستقیم به عملکرد درست اجزاء روان مربوط است. سلامت روحی و روانی جامعه نقش چشمگیری بر کیفیت زندگی افراد می گذارد.

ما همواره از افزایش فزاینده بی اخلاقی در جامعه و تاثیر مخرب آن بر بهداشت فردی و روانی افراد نگران هستیم. اعتقاد به مفاهیم بلندی همچون معاد و توجه به آموزه های دینی راهی برای پیشگیری از بسیاری از مشکلات در جامعه است.

تأمین سلامت جسمانی، روانی، عاطفی و اجتماعی از جمله مواردی است که باید برای آن برنامه داشت تا جامعه آسیب پذیری کمتری ببیند.

ما با آموختن ویژگی‌های سلامت روان بهتر می‌توانیم به روح و روان متعادل و شاد دست پیدا کنیم. ضمن این‌که والدین در صورت دانستن و شناخت آسیب‌های روانی که منجر به وجود اشکالات در سلامت روان در بزرگ‌سالی می‌شوند، می‌توانند از همان دوران کودکی، به رفع و درمان آن‌ها پرداخته تا در آینده نه خود و نه جامعه دچار مشکلات عمده نشوند.

به نظر می رسد در این حوزه نیاز به تحقیقی جامع درخصوص افسردگی در جامعه داریم. علاوه بر این، بر اساس نظر متخصصان مربوطه برای جلوگیری از ابتلا به این آسیب‌ها و بیماری‌ها نیازمند این هستیم که نخست عوامل اجتماعی خطرزا را شناسایی و سپس کنترل کنیم. اصلاحات ساختاری از طریق سیاست‌گذاری‌ها و آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی و اعمال این موارد در سیاست‌گذاری‌های دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه وزارت بهداشت و وزارتخانه‌هایی که به‌نوعی در امر سلامت روان نقش دارند نیز موثر است. این اصلاحات در نهادهای قانون‌گذاری و قضایی نیز ‌باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین لزوم تقویت بخش بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت به‌خصوص دفتر سلامت روان از طریق اختصاص بودجه و امکانات و به‌کارگیری محققان و کارشناسان روزآمد بهداشت روان نیز احساس می‌شود.

اختلال روانی، تابوی فرهنگی

نتیجه تحقیقی که کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران در مهر ۱۳۹۶ ارائه کرد، نشان می‌داد که ۲۳،۴۴درصد افراد مورد مطالعه اختلالات روانی دارند. این مطالعه روی ۳۶ هزار نفر در شش گروه سنی بالای ۱۵ سال انجام شده بود. این مطالعه تایید می‌کرد که اختلال‌های روانی در شهرها بیشتر از روستاها و شهرستان‌هاست و با سواد و فقر نسبت مستقیم دارد.

دکتر احمد نوربالا، مشاور وزیر بهداشت در آن کنگره گفته بود: «بیکاران، خانه‌دارها و افراد از کار افتاده بیشترین میزان اختلال روانی را دارند و شیوع اختلال نزد افراد طلاق گرفته یا مردانی که همسرشان در گذشته، بیشتر است.»

بر این اساس، افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در رده‌های نخست شایع‌ترین اختلال‌های روانی کشور قرار دارند. همچنین، وسواس، اختلالات خواب و اختلالات رفتاری نیزاز دیگر اختلالات شایع هستند. علاوه بر این، شمار زنان مبتلا به افسردگی، دو برابر مردان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا