با روسیه همکاری می کنیم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، هیئت آمریکایی را کریگ کاندروت مدیر بخش زندگی فضایی و علوم فیزیکی ناسا سرپرستی می‌کند. این سی و هفتمین جلسه در تقریبا 50 سال گذشته است. در این نشست کارشناسان سازمان فضایی آمریکا، ناسا و سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس، پیرامون برنامه‌های جاری و آینده، استفاده از دانش به دست آمده در ایستگاه فضایی بین‌المللی در پروازهای سرنشین‌دار به ماه و مریخ همچنین فناوری‌هایی که برای تأمین فضای مطمئن جهت سفر انسان به فاصله‌های دور لازم است صحبت کردند.

کریگ کاندروت رئیس گروه کاری آمریکا طی کنفرانس مطبوعاتی که در مسکو برگزار شد ضمن اشاره به سوابق رابطه بین ناسا و پژوهشگاه بررسی مسائل زیست پزشکی و نشست مشترک قبلی گفت: این دوازدهمین نشست مشترک ما در سال‌های اخیر است. البته اگر شما به طور کلی به تاریخچه نگاهی بیندازید خواهید دید که روابط ما به سال 1971 برمی‌گردد و همکاری طولانی مدتی داریم.

وی درباره موضوع‌های مورد علاقه طرفین در سالهای اخیر اظهار داشت: در حال حاضر ما با دو موضوع اصلی روبرو هستیم، زیست پزشکی و زیست شناسی فضایی و موضوع بحث فعلی ما به برنامه آزمایشی سیریوس در زمینه شبیه سازی پرواز به ماه است که در ماه مارس 2019 آغاز می‌شود. این برنامه به نوعی بازسازی و تکمیل برنامه مریخ-500(مجموعه‌ای از آزمایش‌ها در مورد آماده شدن برای پرواز به مریخ، به مدت 520 روز که در سال 2010-2011 برگزار شد) بشمار می‌رود. متخصصان ما قرار است تحقیقات زیادی را در سازه‌های روسی انجام دهند که در آن آماده‌سازی برای ماموریت‌های فضایی طولانی دور از مدار زمین محوریت دارد.

کاندروت افزود: ما همچنین درباره زیست شناسی فضایی تحقیقات را گسترش می‌دهیم. بطور مثال مطالعه روی موش در ایستگاه فضایی بین‌المللی که چند نمونه را به روسیه انتقال داده‌ایم. به عنوان بخشی از آزمایش، ما شرایط خاصی را تعیین می‌کنیم، سپس جنبه‌های رفتار موش در این شرایط از دیدگاه بیوشیمی، فیزیولوژی و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مرحله نهایی، آنچه که از بدن موش‌ها باقی مانده است، می‌توانیم به سازمان‌های علمی علاقه‌مند به مطالعه برخی پارامترهای دیگر ارائه دهیم.

کاندروت افزود: ناسا برای شرکت در آزمایش انزوای چهار ماهه سیریوس، دو شرکت کننده را انتخاب کرده است اما هنوز تصمیم قطعی برای دوره انزوای هشت ماهه و سالانه نگرفته و منتظر دیدن نتایج خواهد ماند.

وی در مورد هدف ناسا برای شرکت در این دسته آزمایش‌ها گفت: یکی از ارزش‌های اصلی سیریوس، به دست آوردن ملاک‌هایی جهت انتخاب و گروه‌بندی یک خدمه بین‌المللی است. از آنجایی که افراد بسیاری علاقه‌مند به این موضوع هستند، نماینده کشورهای زیادی داوطلب خواهند بود و ما باید ملاک‌های درستی برای انتخاب داشته باشیم. به اعتقاد من همه چیز بعد از مرحله چهار ماهه، روشن خواهد شد.

وی در مورد این سوال که وضعیت حضور شرکت‌کنندگان خارجی در این آزمایش چگونه است و آیا آن را بدون در نظر گرفتن طرف روسی انجام می‌دهید گفت: البته نقش اصلی در آزمایش را طرف روسی بازی می‌کند، اما ما یک مکانیزم همکاری بسیار دقیق ایجاد کرده‌ایم که با روسیه تداخل نداشته باشیم. حیطه وظایف علمی به وضوح روشن است و هیچ تضاد منافعی وجود ندارد.