علم در 23 دی ماه

  • تولد سید محمدعلی موسوی جمال‌زاده

سید محمدعلی موسوی جمال‌زاده  متولد ۲۳ دی ۱۲۷۰ در اصفهانبود. وی نویسنده و مترجم معاصر ایرانی بود. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی می‌دانند. او نخستین مجموعهٔ داستان‌های کوتاه ایرانی را با عنوان یکی بود و یکی نبود در سال ۱۳۰۰ در برلین منتشر ساخت.جمالزاده در سال ۱۹۶۵ نامزد جایزه نوبل ادبیات گردید. وی تا به امروز در کنار زین العابدین رهنما، حسین قدس نخعی و ابوالقاسم اعتصام‌زاده به عنوان تنها فارسی زبانان نامزد جایزه نوبل ادبیات شناخته می‌شوندداستان‌های وی انتقادی (از وضع زمانه)، ساده، طنزآمیز و آکنده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات عامیانه است. وی در سال ۱۳۷۶ در ۱۰۵ سالگی در یک آسایشگاه سالمندان در ژنو، سوئیس درگذشت.

  • تولد سیدنی برنر

سیدنی برنر متولد  ۱۳ ژانویه ۱۹۲۷ است. وی زیست‌شناس اهل آفریقای جنوبی است. وی در سال ۲۰۰۲ به‌همراه رابرت هرویتس و جان سالستن برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد. برنر سهم قابل توجهی در کار روی رمز ژنتیکی و دیگر زمینه‌های زیست‌شناسی مولکولی در حین کار در واحد شورای پژوهش‌های پزشکی در کمبریج، انگلستان، داشت.

  • تولد پاول کارل فایرابند

پاول کارل فایرابند متولد ۱۳ ژانویه ۱۹۲۱بود.وی فیلسوف علم زادهٔ اتریش است، که بیش‌تر به‌خاطر کارش به‌عنوان استاد فلسفه در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی شناخته می‌شود؛ جایی که او برای سه دهه (۱۹۸۹–۱۹۵۸) به‌تدریس اشتغال داشت.
او در بریتانیا، ایالات متحده، نیوزیلند، ایتالیا، آلمان و، سرانجام، سوئیس زندگی کرد. آثار عمدهٔ او شامل علیه روش (۱۹۷۵)، علم در یک جامعه آزاد (منتشرشده در سال ۱۹۷۸)، و وداع با دلیل (مجموعه‌مقالات، ۱۹۸۷) است. فایرابند به‌خاطر دیدگاه آنارشیستی درباره علم و ردیه‌ اش بر وجود قواعد روش‌شناختی جهان‌شمول علمی مشهور است. او یک چهرهٔ تأثیرگذار در فلسفه علم و جامعه‌شناسی علم است.وی ۱۱ فوریه ۱۹۹۴درگذشت.

  • درگذشت الكساندر پاولوف

الكساندر پاولوف دانشمند و مخترع روسي در 16 مارس 1855م در روسيه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود، در رشته فيزيك فارغ‏التحصيل شد و به تدريس پرداخت. پاولوف در كنار تدريس، به تحقيق و مطالعه براي ساخت دستگاهي پرداخت كه بتواند صدا را ضبط و پخش كند. پاولوف در 7 مه 1895م موفق به اختراع چنين دستگاهي شد كه ضبط صوت نام گرفت. پاولوف سرانجام در 13 ژانويه 1906م در 51 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا