بیش از 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری اند

این در حالیست که، امروزه بیش از 40 درصد سرطان ها قابلیت پیشگیری دارند و این بیماری سرنوشت محتوم نیست که لزوما اتفاق بیفتد. دست کم سه چهارم از این میزان به شیوه زندگی سالم افراد بستگی دارد. افراد باید چند دقیقه در روز را به ورزش کردن اختصاص دهند و سعی کنند در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات به میزان کافی استفاده کنند و حجم نمک و روغن و چربی موجود در غذای خود را کنترل کنند. همه این موارد می تواند به فرد کمک کند، حتی اگر هوا و آب هم آلودگی داشته باشند، زندگی سالمی داشته باشند.

بعد از تغییر سبک زندگی، تشخیص زودهنگام دومین عامل درمان این بیماری است. مشکلات، نافی وظیفه افراد در مراقبت از جسم و روان آنها نیست. اگر کسی به سرطان مبتلا شده باشد با توجه به پیشرفت های بسیار جهان در چند دهه گذشته، 50 درصد بیماران مبتلا اگر در زمان مناسب بیماریشان تشخیص داده شود، درمان می شوند و عمر طولانی خواهند داشت. بنابراین افراد مبتلا در پایان راه نیستند و سرطان به مفهوم پایان راه و مرگ نیست. این افراد می توانند با درمان های امروزی امید به بهبود و ادامه زندگی داشته باشند.

وضعیت درمان سرطان در ایران

با توجه به برنامه ها و اقدامات انجام شده در سطح کشور، با هدف ارزیابی کمبودها و نیازسنجی امکاناتی برای همه کشور پیش بینی شده است. به عنوان نمونه ساخت مراکز تیپ 1 که مربوط به تشخیص زودهنگام است از سال 94 آغاز شده و بیش از 100 مرکز از 137 مرکز مورد نیاز ساخته شده و این مراکز در حال تجهیز امکانات است. بنابراین، از زمانی که این مراکز در مدار ارائه خدمت قرار گیرند، ایران در زمره کشورهای پیش رو در تشخیص زودهنگام سرطان به صورت استاندارد خواهد شد.

براساس گفته های مسوولان مربوطه، مراکز تیپ 2 و 3 که خدمات درمانی به نیازمندان ارائه می دهند، نیازمند سرمایه گذاری بخش غیر دولتی هستند. البته خدمات باید در این مراکز با تعرفه دولتی انجام شود. ضمن اینکه، خوشبختانه در مورد انواع درمان ها در کشور به عنوان نمونه درمان های شیمی درمانی مشکلی نداریم و انواع داروهای شیمی درمانی در کشور موجود است.

ولی باید به این موضوع توجه کنیم که در بهبود سرطان بیشترین اثرگذاری متوجه جراحی و رادیوتراپی است و شیمی درمانی سهم خود را دارد، بنابراین باید متناسب با سهم درمان ها به آنها توجه شود. در حال حاضر به شیمی درمانی توجه خوبی شده است و یکی از دلایل توجه جدی وزارت بهداشت به توسعه مراکز درمان سرطان لزوم توجه جدی به درمان های دیگر از جمله رادیوتراپی و جراحی بوده تا این نوع درمان ها با توزیع مناسب برای همه مردم کشور فراهم شود.

درمان‌های جهانی سرطان

طی پژوهشی که در دانشگاه "دوک" آمریکا انجام شد، محققان دریافتند که با تزریق مستقیم محلول اتانول به تومورهای سرطانی می‌توان به جنگ آنها رفت. آنها این روش را راهی ارزان، ایمن و بدون محدودیت در استفاده وسیع می‌دانند.

البته این روش تنها برای درمان سرطان‌های کبد و تیروئید به کار می‌رود و احتمال آسیب به بافت‌های اطراف نیز وجود دارد. در این روش، اتانول و اتیل‌سلولز باهم ترکیب شده و محلول پس از تزریق به تومور به شکل ژل درمی‌آید.

در تحقیق دیگری که در دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو صورت گرفت، محققان دریافتند باکتری‌هایی که به طور معمول روی دست وجود دارند، می‌توانند در برابر سرطان پوست از انسان محافظت کنند.

اما مهم‌ترین گام بشر در راه درمان این بیماری مهلک ساخت و آزمایش واکسن سرطان ساخته شده از سلول بنیادی بود که در سال گذشته محقق شد و امسال نیز آزمایشات انسانی آن ادامه می‌یابد تا پس از بررسی‌های لازم، تجاری‌سازی شود.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی بالغ می‌توانند از بیماران برداشته شوند و در واکسن‌های شخصی سرطان استفاده شوند.