سرنا را از سر گشاد آن ننوازیم

سیم کارت ویژه کودکان یکی از راه حل های ارائه شده برای کاهش این آسیب هاست که بنا به دلایلی در کشورمان مورد استقبال قرار نگرفته است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با سیم کارت ویژه کودکان گفت: ما هنوز نتوانستیم بین موبایل والدین و موبایل فرزندان، سیم کارت بزرگسالان و سیم کارت کودکان و نوجوانان یک سطح بندی انجام دهیم. به همین دلیل هم متاسفانه فرزندان خودمان را گرفتار کردیم.        

حسن نجفی سولاری تصریح کرد: حتی اگر سواد ابزاری والدین بالا رود و والدین آنقدر ابزار را بشناسند که به راحتی روی آن کنترل داشته باشند و بدانند فرزندشان چه استفاده هایی را از وسیله کرده است، باز هم این راهکار نظارت و کنترل والدین نیست و مشکل را اساسی حل نمی کند.

وی با بیان اینکه درست نیست موبایل و سیم کارتی که باید در اختیار یک استاد دانشگاه باشد را در اختیار یک نوجوان دبیرستانی قرار بدهیم گفت: مگر والدین پاسبان هستند و مگر می توانند لحظه به لحظه کودک و نوجوان خود را کنترل کنند. ضمن اینکه هیچ گاه هیچ فردی نمی تواند خود را به شناخت تمامی ابزارها و تکنولوژی ها مجهز کند. چراکه، در حال حاضر لحظه به لحظه تکنولوژی ساخت ابزار در حال پیشرفت است و از سوی دیگر والدین دغدغه ها و مشکلات خاص خود را دارند و هیچ فردی نمی تواند سواد ابزاری خود را دائما به روز کند.

نجفی سولاری اظهار کرد: من فکر می کنم سرنا را از سر گشاد آن می نوازیم چرا که، به جای اینکه بگوییم والدین سواد ابزاری و سواد رسانه ای خود را ارتقا دهند تا فرزندان خود را کنترل کنند باید بدانیم که وظیفه سازمان های تنظیم گراست که سیم کارت کودک و نوجوان و تلفن همراه مخصوص کودک و نوجوان فراهم کند که دسترسی کودک و نوجوان محدوده داشته باشد. چطور در فضای حقیقی و در زمین بازی مراقب فرزندانمان هستیم و تمام وسیله های بازی واقعی طبقه بندی سنی کرده ایم اما در فضای مجازی این نگرانی وجود ندارد. این در حالیست که در فضای مجازی هم مانند فضای واقعی باید حد و مرزی برای کودکان وجود داشته باشد.

به تازگی مجتبی سادات مدیر عامل موسسه ای که سال ها قبل با همکاری یکی از اپراتورها، اولین سیم کارت ویژه کودک را راهی بازار کرد، در گفت و گو ایرنا گفت: فعالیت مجموعه ما در حوزه رسانه های دیجیتال زمانی شروع شد که 20 فروردین سال 92 تصمیم گرفتیم اولین اپلیکیشن نسخه IOS کودک را در اپ استور عرضه کنیم. در همان سال برای این اپلیکیشن جایزه جشنواره رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد را هم دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه نوروز 94 اولین سیم کارت حوزه کودک عرضه و روانه بازار شد اما نتوانست خیلی موفق عمل کند، گفت: بعد از این که متوجه شدیم موفقیت مورد انتظار محقق نشده است، به تحلیل چالش های موجود در برابر موفقیت این ایده پرداختیم. اولین و مهم ترین چالش روحیه محدودیت ناپذیری در میان ایرانیان است. این که مردم ما خیلی سخت محدودیت را می پذیرند هر چند که درست و بر مبنای اصول باشد.

سادات، چالش دوم را اشتباه راهبردی مجموعه بابت وابسته شدن خدمات در حوزه دیجیتال به یک ابزار سخت افزاری برشمرد و ادامه داد: نبود محتوای کافی باعث عدم جذابیت می شود و این عامل نیز در پیچیدگی توسعه «سیم کارت کودک» در کشور نقش دارد.

وی افزود: اصولا فعالیت در این حوزه چندان موفق نیست زیرا در قدم اول ورود سیم کارت به خانواده ها کار سختی است. به دلیل تعدد سیم کارت های موجود در کشور، باید دلیل موجهی وجود داشته باشد که خانواده مجاب شود یک سیم کارت را کنار بگذارد و از سیم کارت جدیدی که وارد بازار شده، استفاده کند و یا باید ارزش افزوده فوق العاده ای داشته باشد تا در کنار سیم کارت های موجود برای استفاده از سیم کارت کودک مجاب شوند. خصوصا اگر سیم کارت های تولید شده در حوزه MVNO – شرکت‌های اپراتور مجازی – باشند که هزینه مصرف اینترنت آنها نسبت به سیم کارت های معمولی بسیار بالاتر است.

لانچر چیست؟

بر اساس این گزارش، این گروه پس از عدم موفقیت در حوزه سیم کارت کودک، تصمیم گرفتند مطالعات پژوهشی در سطح جهان انجام بدهند. این گروه پس از پروژه سیم کارت و عدم موفقیت، با تحلیل بازار جهانی و پروژه هایی که در این حوزه مشغول بودند، متوجه شدند یک روش موفق در دنیا طراحی اپلیکیشنی به اسم لانچر است. یک مگا اپلیکیشن و زیست بوم که تمام نیازهای کودک را یک جا برآورده می کند و امکان کنترل والدین را به خانواده می دهد.

سادات در این باره گفت: براساس این تحقیقات یک لانچر را آماده کردیم که محصولی بسیار منحصر به فرد، خاص و ویژه است. حدود سه سال برای طراحی آن تلاش کردیم و در حال حاضر آماده به کار است. در حال حاضر مشغول نهایی سازی کارها جهت تجاری شدن این لانچر هستیم. لانچری که در خود شبکه اجتماعی اختصاصی کودک، مکانیزم کنترل والدین، اپ استور تخصصی کودک با یک نظام نامه جامع ارزشیابی محتوا در حوزه گیم و بازی های رایانه ای حوزه کودک، مجموعه ای از محتواهای جذاب کودکانه را دارد.

او افزود: در حال حاضر با الگوگیری از مدل های جهانی و بومی کردن آن به شیوه ایرانی اسلامی، مجموعه ای از اپلیکیشن های محتوایی را تولید کرده ایم تا بتوانیم به این واسطه کمبود جذابیت محتوایی را مرتفع کنیم. اپلیکیشن هایی که روی این لانچر داریم انواع سرویس های کتابخوان و قصه شب دیجیتال و مسابقه ها را ارائه کرده و امکان تماس کنترل شده را فراهم می کند. حتی خود کاربران می توانند کتاب صوتی و محتوا تولید کنند.

بر این اساس، نکته قابل توجه برای اپراتورها و اپراتورهای مجازی(MVNO)  این است که این لانچر می تواند با سیم کارت های کودک آن ها متصل شده و فضای جذاب و محتوای لازم این سیم کارت ها را تامین کند. به عبارتی سیم کارت هر اپراتور می تواند همراه با این لانچر ارائه شود.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا