راه طرح تحول را ادامه می‌دهیم

اهداف اصلی تمام نظام‌های سلامت، ارتقای سلامت جامعه، تامین و توزیع عادلانه منابع و رضایت بیماران است. اصلاحات نظام سلامت در دهه‌های گذشته در کشورهای زیادی با وضعیت‌های اقتصادی اجتماعی مختلف اجرا شده است.

در ایران نیز پیش از آغاز طرح تحول نظام سلامت، اشکالات قابل ملاحظه‌ای در حوزه بهداشت و درمان کشور وجود داشت. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های مرتبط با خدمات نظام سلامت در سال ۱۳۸۹ حدود ۵۸ درصد بود که پس از تزریق ۲ هزار میلیارد ریال مازاد اعتبارات باقی‌مانده از هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت، این شاخص به ۵۰.۵ درصد در سال ۱۳۹۲رسیده بود.

به‌علاوه در بخش قابل توجهی از مراکز بیمارستانی، همراهان بیماران برای خرید برخی از اقلام دارویی یا لوازم پزشکی مورد نیاز و انجام بسیاری از آزمایشات به خارج از بیمارستان هدایت می‌شدند که این خود علاوه بر نارضایتی بیماران، منجر به افزایش پرداخت از جیب بیماران می‌شد. از طرفی از نظر پزشکان مقدار تعرفه‌های خدمات پایین بود و این امر توجیهی برای اخذ وجوه غیر رسمی (زیر میزی) از مردم از سوی برخی پزشکان شده بود.

طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ۱۳۹۳ با دو هدف اصلی افزایش دسترسی و افزایش عدالت در ارائه‌ کالاها و خدمات سلامت، آغاز و دستورالعمل آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد. با اجرای این طرح، علاوه بر محافظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت، ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بخش‌های بستری بیمارستان‌های دولتی مد نظر قرار گرفت.

اهداف این طرح شامل چهار گام «بهبود دسترسی، استطاعت پذیری و کیفیت درمان»، «توسعه خود مراقبتی»، «واقعی‌سازی تعرفه‌ها» و «تحول در آموزش پزشکی» ‌ است.

طرح تحول نظام سلامت چه کرد؟

ویزیت های سه هزار تومانی، دفترچه بیمه هایی که به دست تمام مردم کشور داده شد، رایگان شدن زایمان طبیعی و احیای مجدد مراکز بهداشتی درمانی در مناطق محروم از جمله اتفاقاتی بود که در سایه اجرای طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید رخ داد.

سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از همان ابتدای انتصابش تلاش کرد بذر طرح تحول سلامت را به درختی تنومد تبدیل کند.

حال با کنار رفتن وزیر بهداشت سوالی که پیش می آید این است که آیا این اتفاق مشکلی در اجرای طرح تحول نظام سلامت در ایران ایجاد می کند یا نه؟

صبح امروز(دوشنبه) سرپرست وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال گفت: ما راه طرح تحول را ادامه می‌دهیم. باید توجه کرد که طرح تحول نظام سلامت طرح دولت روحانی است و ما هم با قوت و شدت آن را پیش می‌بریم.

سعید نمکی ادامه داد: بر این اساس در زمینه برنامه‌ها و اقدامات برای کاهش هزینه‌های کمرشکن، توسعه زیرساخت‌ها، تامین داروهای اساسی بیماران خاص و صعب العلاج، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و … که از پکیج‌های طرح تحول بودند با شدت بیشتر ادامه خواهند یافت. در عین حال در مواردی هم که فکر می‌کنیم باید هزینه‌ها را منطقی‌تر کنیم این اقدام را انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: همچنین به موضوع توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای بیماران سرپایی در اقصی نقاط کشور نیز می‌پردازیم و بحث بیماری‌های غیر واگیر را به عنوان یکی از مواردی که امروز بر دوش حوزه سلامت سنگینی می‌کند دنبال می‌کنیم. در عین حال پیگیر ادغام اقدامات بهداشت روان در فعالیت‌های نظام سلامت نیز هستیم. همچنین رسیدگی به سلامت سالمندان با افزایش جمعیت سالمندی و اصلاح ساختار شبکه‌های بهداشت – درمان و ساختار نظام سلامت نیز جزء برنامه‌هایمان است. باید توجه کرد که بیش از 30 سال است که در ساختار بهداشت و درمان بازنگری نشده و ما این اقدام را انجام خواهیم داد.

به گفته سرپرست وزارت بهداشت، یکی از تکالیف قانونی برنامه پنجم و ششم توسعه در حوزه سلامت توسعه پزشک خانواده، اجرای نظام ارجاع، تدوین و اجرای راهنماهای بالینی و اجرای پرونده الکترونیک سلامت بوده است که هنوز این تکالیف بر جای مانده‌اند و باید به آنها بپردازیم. البته همکاران ما در وزارت بهداشت در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا