آیا اپل به آخر خط رسیده است؟

تا همین اواخر، شرکت اپل باارزش‌ترین شرکت در جهان به‌حساب می‌آمده اما در حال حاضر در جایگاه چهارمین شرکت ارزشمند جهان قرارگرفته است. این روزها ارزش سهام شرکت اپل کاهش قابل‌توجهی را داشته است.

بخشی از مشکلات کاهش ارزش سهام شرکت اپل به افول اقتصادی چین به‌عنوان یکی از کشورهایی که اپل در آن بسیار محبوب است و جنگ تجاری دولت ترامپ و تنش‌های اقتصادی ناشی از آن  بازمی‌گردد.

شرکت ام.جی سیگلر (M.G. Siegler) که یک شرکت عمومی و از جمله شرکت های تابعه شرکت گوگل ونچرز (Google Ventures) بوده  و عمدتاً درزمینهٔ سرمایه‌گذاری‌های اولیه تمرکز دارد، برای شرکت اپل آینده نه چندان مطمئنی پیش‌بینی کرده است. شیرا اوید (Shira Ovide) تصور می‌کند که شرکت اپل در مورد بیزینس آی‌فون به پایان خط رسیده است. الکس مدریاگال (Alex Madrigal) از جمله کارشناسان شرکت ام.جی سیگلر  ۵ مسیر را برای اپل در حال افول ارائه می‌دهد و جان گروبر (John Gruber) دیگر کارشناس این حوزه در مورد اینکه چگونه میراث مشهور استیو جابز ممکن است تحت تأثیر اخبار بد قرار گیرد، بحث کرده و در نهایت کارا سویشر (Kara Swisher) از جمله دیگر متخصصان شرکت ام.جی سیگلر این سئوال را مطرح می کند که: آیا این دوره پایان عصر اپل است؟

شرکت اپل یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که درزمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتری فعالیت می‌کند. این شرکت نه‌تنها یکی از شرکت‌های برتر درزمینهٔ فن‌آوری بوده بلکه دارای یکی از کارآمدترین مدیران جهان بانام تیم کوک (Tim Cook) است. البته پیش‌ازاین، استیو جابز در سال ۱۹۹۷ میلادی این شرکت را از ورشکستگی نجات داد و باعث ارتقای این شرکت شد. ارزش شرکت اپل تا تابستان امسال به یک تریلیون دلار رسیده که اولین شرکت آمریکایی بوده که به این سطح رسیده است و ارزش هر سهم آن ۲۰۷/۳۹ دلار قیمت‌گذاری شد اما امروز هر سهم این شرکت با ۱۴۲/۶۴ دلار معامله شد و تحلیلگران پیش‌بینی کردند که این رقم به ۱۳۵ دلار نیز کاهش پیدا کند.

بر اساس نظر محققان اقتصادی، بخشی از مشکلات کاهش ارزش سهام شرکت اپل به افول اقتصادی چین به‌عنوان یکی از کشورهایی که اپل در آن بسیار محبوب است و جنگ تجاری دولت ترامپ بازمی‌گردد.

آخرین خلاقیت و نوآوری محصولات اپل در تلفن‌های هوشمند این شرکت اتفاق افتاد که در سال ۲۰۰۷ میلادی ارائه شد و ثروت قابل‌توجهی را از آن این شرکت کرد.

در حال حاضر فن‌آوری‌های مختلف ازجمله اتومبیل‌های بدون سرنشین، هوش مصنوعی، روبات‌ها و غیره در حال رشد و پیشرفت قابل‌توجهی هستند. شرکت اپل در بسیاری از این زمینه‌ها مشغول به فعالیت است اما هنوز با فروش تلفن‌های همراه و لوازم جانبی آن می‌تواند سود قابل‌توجهی را برای خود مهیا سازد. ازآن‌جهت که ارتقای تلفن‌های همراه شرکت اپل نسبت به قبل پیشرفت خوبی نداشته و کماکان قیمت‌های آن بالا باقی‌مانده و باوجود نگرانی‌های رکود اقتصادی، این واقعیت را مشخص می‌سازد که تلفن‌های همراه جدید اپل هیچ‌چیز خاص و قابل‌توجهی را نسبت به تلفن‌های همراه قدمی‌تر ارائه نمی‌کند و درواقع این شرکت به انتهای چرخه نوآوری خود رسیده است. البته لازم به توضیح است که این مسئله نه‌تنها برای شرکت اپل که برای بسیاری از شرکت های مشهور دنیای فنّاوری رخ‌داده است. می‌توان گفت همه این عوامل باعث شده تا بتوان پیش بینی کرد که آی‌فون اپل به آخر خط رسیده و این موضوع باعث کاهش قابل توجه ارزش سهام شرکت اپل خواهد شد.

ترجمه: احسان محمد حسینی

منبع: nytimes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا