علم در 14 دی ماه

  • روز جهاد کشاورزی

 14 دی ماه روز جهاد کشاورزی نامگذاری شده است. علوم کشاورزی و منابع طبیعی یکی از مهمترین ارکان علوم در توسعه علمی و توسعه پایدار کشور است. زیرا امنیت غذایی و حفاظت محیط زیست که رکن اساسی دوام و بقای یک کشور است وابسته به آن است در صورتی که زمینه مساعد بوده و سازماندهی مناسب باشد. برای موفقیت در توسعه کشاورزی پایدار کافی است که برنامه توسعه همه سو نگر تدوین شود آموزش و پژوهش برمبنای برنامه توسعه اعمال شود و نتایج آموزش و پژوهش به تولید کنندگان منتقل شود از این نظر طرح های انجام شده در گروه علوم کشاورزی به ویژه طرح های «ارزیابی سطح علمی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی» بررسی کمی و کیفی کتاب های علوم کشاورزی و فرهنگ واژه ها به توسعه علمی کشور کمک کرده است.

برای ارتقای علمی این رشته لا زم است که افزون برداشتن برنامه جامع توسعه نوعی تعامل و هماهنگی بین سیاست گذاران، برنامه ریزان، محققین، مدرسین، مروجین، دستگاه های اجرایی، تولید کننده و مصرف کننده برقرار باشند تا بتوان نتایج آموزش و پژوهش مناسب را از راه ترویج در عمل پیاده نمود که البته انجام چنین امری مستلزم زمینه سازی فرهنگی اجتماعی مناسبی است و وزارت علوم نیز باید به مسئله کیفیت علمی رشته های علوم کشاورزی و منابع طبیعی توجه بیشتری کند و دولت هم امکانات فعالیت های کشاورزی را برای دانشآموختگان کشاورزی فراهم کند که به تولیدات محصولا ت کشاوزی کشور کمک می کند.

  • تولد آیزاک نیوتن

سِر ایزاک نیوتن متولد 4 ژانویه 1643 بود. وی فیزیک‌دان، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، فیلسوف و شهروند انگلستان بوده‌است.نیوتون در سال 1687 شاهکار «اصول ریاضی فلسفهٔ طبیعی» را به نگارش درآورد. در این کتاب، او مفهوم گرانش عمومی را مطرح ساخت و با تشریح قوانین حرکت اجسام، علم مکانیک کلاسیک را پایه گذاشت. از دیگر کارهای مهم او بنیان‌گذاری حساب دیفرانسیل و انتگرال است. نام نیوتن با انقلاب علمی در اروپا و ارتقای نظریهٔ خورشید-مرکزی پیوند خورده‌است. او نخستین کسی است که قواعد طبیعی حاکم بر گردش‌های زمینی و آسمانی را کشف کرد. وی همچنین توانست برای اثبات قانون‌های حرکت سیاره‌های کپلر برهان‌های ریاضی بیابد.وی 31مارس  1727درگذشت.

  • درگذشت سعید کاظمی آشتیانی

سعید کاظمی آشتیانی متولد 1 فروردین 1344 بود. وی رئیس سابق پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. او دارای درجه دکترای تخصصی جنین شناسی از دانشگاه تربیت مدرس بود که پس از تشکیل پژوهشکده رویان، در رشد طب تولید مثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانند سازی در ایران نقش بسزایی داشت. کاظمی در سال 1383 به عنوان چهره‌های ماندگار تقدیر شد. کاظمی آشتیانی 14دی 1384 درگذشت.

  • درگذشت آلبرکامو

آلبر کامو  متولد 7 نوامبر 1913بود. وی نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی بود. او یکی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم و خالق کتاب مشهور بیگانه و مقاله جریان‌ساز افسانهٔ سیزیف است.او4 ژانویه 1960 درگذشت.

 

  • درگذشت آلکساندر شرودینگر

آروین رودولف یوزف آلکساندر شرودینگر متولد 12اوت  1887بود. وی فیزیکدان اتریشی و تنها پسر رودولف شرودینگر بود. او از جمله کسانی بود که در تئوری موج، مشارکت داشت و نتایج اساسی در زمینه نظریه کوانتومی از مکانیک موج او تشکیل شد.وی 4ژانویه 1961 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا