نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر خواب مناسب بر قدرت حافظه

پژوهشگران در مطالعات و پژوهش های جدید خود به رابطه بین خواب و عملکرد حافظه و مکانیزم و ساز و کار تاثیر گذاری این دو عامل بر یکدیگر پی بردند . بر این اساس مشخص شد که میزان خواب مناسب ، افراد را در داشتن حافظه بهتر یاری کرده و قدرت فراگیری انسان را بالا می برد .

در مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران برزیلی مشخص شد که خواب مناسب و کافی ، سبب تقویت سیناپس های اعصاب مغزی شده و این موضوع به تقویت حافظه کمک می کند . مطالعات پیشین نشان می دهد که ضعف سیناپس های مغزی منجر به فراموشی و کاهش سطح یادگیری شده و تقویت این بخش از سیستم اعصاب ، تاثیری بسیار مثبت در افزایش حافظه بلند مدت انسان (LTP) دارد .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها به سرپرستی سیدارتا ریبریو Sidarta Ribeiro در موسسه مطالعات مغزی دانشگاه فدرال ریو گراند دو نورته Brain Institute of the Federal University of Rio Grande do Norte در کشور برزیل در حال پی گیری بوده و طی آن پروتئین های مرتبط با حافظه بلند مدت انسان در طول خواب مطالعه شده و  چرخه و میزان این پروتئین در افراد مورد مطالعه قرار گرفته ، ثبت شده است .

در ادامه ، پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی با استفاده از اطلاعات کسب شده اقدام به ساخت مدل خواب افراد بر اساس انعطاف پذیری سیناپس های عصبی کردند . در نتیجه این مطالعات مشخص شد که خواب مناسب و کافی ، تاثیر فراوانی بر نحوه انعطاف پذیری سیناپس های سلسله اعصاب مغز داشته و می تواند موجبات تقویت حافظه بلند مدت را در افراد فراهم کند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل