مخاطرات روانی زندگی در فضا

فضانوردان برای قرار گرفتن در سفینه فضایی و رفتن به فضا ، علاوه بر این که به آمادگی بدنی و قدرت جسمانی نیازمند هستند ، به توانایی روانی نیز نیاز دارد چرا که این افراد در موقعیت فضایی دچار فشارهای روانی بسیار خواهند شد که تنها در صورت داشتن  آمادگی روانی مناسب می توانند از عهده آن برآیند .

آندریاس موگنسن (Andreas Mogensen) اولین فضانورد دانمارکی بوده که قرار است در تاریخ اول سپتامبر سال جاری ، سارا برایتمن (Sarah Brightman) را برای یک سفر گردشی ده روزه به ایستگاه فضایی بین المللی همراهی کند . لازم به ذکر است که آندریاس موگنسن که نخستین فضانورد دانمارک محسوب می شود ،  در سال 1976 در کپنهاگ ، پایتخت دانمارک به دنیا آمده و در رشته مهندسی هوا فضا در کالج سلطنتی لندن به تحصیل پرداخته است . او به تحصیل خود ادامه داده و موفق به کسب مدرک دکترای مهندسی هوا فضا از دانشگاه تگزاس شده است .  این فضانورد دانمارکی به فعالیت های غواصی، چتر بازی، پرواز ، قایق رانی و کوهنوردی علاقه مند بوده و در کنار کار به آن ها می پردازد . موگنسن قصد دارد در اول سپتامبر سال 2015 میلادی به همراه سارا برایتمن برای یک سفر گردشی 10 روزه به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کند.

پژوهشگران برای روشن شدن این قضیه و درک احساسات فضانوردان ، آندریاس موگنسن را مورد سوال قرار دادند . آن ها پرسیدند که فضانوردان چگونه خودشان را از نظر روانی برای رفتن به فضا آماده می کنند و نگران چه چیزهایی هستند ؟ این فضانورد دانمارکی در پاسخ گفت : نگران چه چیزهایی هستیم ؟ نگران همه چیز ، از کوچک تا بزرگ . ما واقعا زمان زیادی را صرف این مساله می کنیم که چه باید بکنیم و در شرایط اضطراری چه عکس العملی داشته باشیم . علاوه بر این ما نگران صحبت کردن با خانواده و دوستان خود نیز هستیم .

رومن چارلز (Romain Charles) به عنوان مهندس پشتیبانی فضانوردان ، در مرکز فضانوردی اروپا در شهر کلن آلمان مشغول فعالیت است . او به عملکرد فضانوردان نظارت داشته تا مطمئن شود آن ها پروازی آرام خواهند داشت و همچنین بتوانند با اعضای خانواده و دوستان خود روی زمین در تماس باشند . چارلز همچنین متخصص سفرهای فضایی بلند مدت است .

قابل ذکر است که او یکی از اعضای گروهی بوده که 500 روز را به طور آزمایشی با مأموریت سفر به مریخ ، در یک شبه سفینه در مسکو گذرانده است . او درباره جنبه های روانی سفر فضایی می گوید : فشارهای روانی مختلف و بسیاری در این سفر وجود دارد که می توان گفت اولین آن ها برنامه کاری فشرده است .

آندریاس موگنسن در تایید این گفته می گوید : اجرای درست آزمایش های عملی و فنی که باید با موفقیت انجام شوند ، فشار روانی زیادی را بر فضانورد وارد می سازد .

رومن چارلز در ادامه یاد آور می شود که از دیگر فشارهای روانی موجود در سفرهای فضائی ، وجود همیشگی خطر است . در واقع در طی ماموریت های فضائی ،  شما در محیطی پر مخاطره قرار دارید و هر خطایی ، یک اشتباه بسیار بزرگ محسوب شده  و نتیجه بدی را به دنبال خواهد داشت .

چارلز به قدرت کار گروهی و احترام متقابل و روحیه همبستگی در میان اعضای گروه فضانوردان معتقد است . او تأکید می کند که با وجود خطرهای فیزیکی ، گروه نیازمند ایجاد و حفظ فضای مثبت هستند . او در ادامه می گوید : همه افراد گروه از مشکلات خاص خود و از فراز و نشیب های ویژه ای برخوردار هستند که برای همه به طور هم زمان به وجود نمی آید در نتیجه ما می توانیم نسبت به آن مقابله کرده و مشکلات را از پیش رو برداریم .

ترجمه: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا