نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بلاک چین نظارت بر اقتصاد کشور را تقویت می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،علیرضا دلیری در خصوص نقش فناوری بلاک‌چین و تأثیر آن گفت: فناوری بلاک‌چین یک انقلاب در زیرساخت فناوری‌های مدرن است و به معنی یک دفتر اطلاعاتی توزیع شده از اسناد (Distributed Ledger Technology-DLT) و از همه تراکنش‌ها یا رویدادهایی است که توسط اجزای تشکیل دهنده آن به شکل مشترک اجرا و ثبت می‌شود.
«بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) ایجاد شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست.به طور کلی بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است.»
«تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است.»
وی با تاکید براینکه، فناوری بلاک چین به سرعت میان صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی در حال گسترش است افزود: به خصوص در صنعت مالی و بانکداری که با عنوان زیرساخت آینده خدمات مالی از آن یاد می‌شود. یکی از مسائل مهم در تحول نظام پرداخت جهان و ایران گسترش و به‌کارگیری رمز ارزها است.
دلیری ادامه داد: البته بیت کوین همه کارکرد رمزارزها و فناوری بلاک‌چین نیست. برای همگام شدن با این فناوری باید ساختار کشور با تغییرات ایجاد شده منطبق شود.

تنظیم و مقررات بلاک‌چین در ایران
دلیری در راستای تنظیم قوانین و مقررات حوزه بلاک‌چین در ایران گفت: سرعت رشد فناوری همواره از سرعت قانون‌گذاری و تعیین تکلیف قانونی در تمامی کشورهای دنیا بیشتر است.
وی افزود: همین مسئله باعث شده تا کشورها در صورت تأخیر در بررسی و تعیین تکلیف حقوقی و نهادی یک پدیده متضرر شوند؛ بنابراین نیاز است تا برای فناوری بلاک‌چین و محصول برجسته آن یعنی رمزارزها و فناوری‌های مالی الزامات و چارچوب‌هایی ایجاد شود.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که کشورها علاوه بر بررسی تهدیدات آن برای نظام اقتصادی کشور، به مزایای آن برای اقتصاد و سیستم تبادلات مالی اشراف زیادی داشته باشند و بتوانند با بررسی همه‌جانبه قوانین مناسب برای این حوزه را تدوین کنند.
دلیری می گوید: با توجه به سهم بالای بخش دولتی در اقتصاد ایران و مواردی نظیر جمعیت جوان، وجود متخصصین دانشگاهی، ضریب نفوذ قابل‌قبول اینترنت و شبکه تلفن همراه در کشور، بسترهای لازم برای رشد فراگیر این پدیده در فضای اقتصادی و کسب‌وکار وجود دارد، اما به فعلیت رساندن این ظرفیت‌های بالقوه نیازمند بررسی و اقدامات کارشناسی دولت است.
وی با اشاره به مزیت‌های کشور برای تبدیل به قطب منطقه‌ای بلاک‌چین گفت: این موضوع در ضریب نفوذ قابل‌قبول اینترنت و شبکه تلفن همراه در کشور، وجود متخصصین دانشگاهی، جمعیت جوان، بازار 80 میلیون داخلی و 600 میلیونی همسایه و موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد دسترسی ارزان‌تر به انرژی تأثیرگذار خواهد بود.

جایگاه بلاک‌چین در ایران
دلیری در خصوص جایگاه فعلی حوزه بلاک‌چین در کشورمان نیز گفت: بستر فناورانه و توانمندی‌های زمینه‌ای کافی در ایران وجود دارد اما نوظهور بودن این حوزه موجب عدم سرمایه‌گذاری کافی در ایران شده است.
وی افزود: به همین منظور استارتاپ های کمی نیز در این حوزه فعال هستند. سابقه کارآفرینی موفق در حوزه بلاک‌چین نیز در ایران نداریم، بااین‌وجود ورود برخی از آزمایشگاه‌های نوآوری در حوزه تحقیق و توسعه به بلاک‌چین ورود پیدا کرده‌اند.
وی به عنوان مدل پیشنهادی زیست‌بوم بلاک‌چین در ایران به حوزه‌های رمز ارز، احراز هویت دیجیتال؛ سلامت، تحقیق و آموزش اشاره کرد و گفت: حوزه رمز ارز شامل استخراج رمزارز، تولید رمز ارز مشترک بین‌المللی بین ایران و کشورهای همسایه، ترویج به‌کارگیری رمز ارزها از طریق زیر ساخت‌ها و سرویس‌های عمومی مانند همراه اول، ایرانسل، سرویس‌های پستی و تمامی سرویس‌های عمومی کشور و حتی بازی‌های رایانه‌ای ساخت داخل و سامانه‌های تجارت الکترونیک کالا، استفاده از ظرفیت‌های نهادهای عمومی غیردولتی برای استفاده از رمزارزها در تبادلات درون و برون‌سازمانی خود است.

نقش معاونت علمی در حوزه بلاک‌چین کشور
به گفته معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، این معاونت در راستای توسعه و تقویت زیست‌بوم بلاک‌چین و رمز ارز، یک تفاهم‌نامه با بانک مرکزی با تاکید بر بازار پولی و بانکی کشور، برقراری ارتباط با فعالان حوزه بلاک‌چین و رمزارزها و راه‌اندازی مراکز شتابدهی با رویکرد شتابدهی کسب‌وکارهای مبتنی بر بستر بلاک‌چین در حوزه‌های اولویت‌دار کشور و نیز کسب‌وکارهای توسعه رمز ارزها را در اولویت برنامه‌های خود منعقد و اجرایی کرده است.
دلیری در توضیح دیگر اقدامات معاونت علمی در حوزه بلاک‌چین بیان کرد: با حضور مستمر و مؤثر در کارگروه تخصصی دولت در زمینه فناوری زنجیره بلوکی رمز ارزها با رویکرد سیاست‌گذاری حوزه بلاک‌چین و رمز ارزها و ارائه گزارش‌ها و پیشنهادها تخصصی به مجموعه دولت در این خصوص، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی تاکید کرد: بی شک حمایت مادی و معنوی دولت در این حوزه نتایج بسیار مثبتی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل