فرهنگ می تواند بخش مولد در جامعه باشد

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با لزوم راه اندازی پارک ملی علم و فناوری در حوزه فرهنگ گفت: در جهان امروز فناوری در توسعه و پیشرفت کشورها حرف اول را می‌زند خوشبختانه کشور ما در بسیاری از رشته‌ها با تکیه بر فناوری توانسته جایگاه علمی خوبی را در مجامع علمی و بین‌المللی به خود اختصاص دهد و این سرعت رشد علمی که توانسته ایم رتبه نخست را در سال میلادی گذشته کسب کنیم نیز بر پایه همین فناوری بوده‌است.

وی افزود: متاسفانه در این پروسه فناوری جای فرهنگ و هنر خالی بود، سال های سال کسانی به فکر این مقوله بودند اما کسی به آن ورود نکرده بود تا اینکه جهاددانشگاهی وارد این عرصه بکر و تازه شد و پیشنهاد تاسیس پارک علوم پایه و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را داد، وزارت علوم هم پس از بررسی مجوز این فعالیت را صادر کرد.

ایمانی خوشخو در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: در حدود چهار ماهی که این پارک شروع به کار کرده تعداد زیادی از ایده پردازان حوزه فرهنگ و هنر را دیدیم که مشتاقند در این حوزه کار کنند و نهایتا درصدد هستیم که ثابت کنیم فرهنگ هم می تواند یک بخش مولد در جامعه باشد و صرفا کمک بگیر از جامعه نباشد.

وی تصریح کرد: تجربه کشورهایی که موفقند نشانگر این مساله است که درآمدهای ناشی از حوزه فرهنگ حتی بیشتر از حوزه های صنعت و کشاورزی است. ضمن اینکه کشور ما دارای منابع غنی فرهنگی است و در توسعه فناوری هیچ نیازی به خارج نیست.

ایمانی خوشخو عنوان کرد: امیدواریم که این حرکت جدید جهاددانشگاهی که با همکاری و همت دانشگاه علم و فرهنگ در حال انجام است بتواند برای اهالی فرهنگ و هنر و فناوری‌های نرم ،فضای جدیدی را در کشور ایجاد کند که اینها هم بتوانند ایده هایشان را تبدیل به محصول کنند.

وی در رابطه با تعداد شرکت های مستقر در این پارک گفت: در مرحله اول که فراخوان دادیم حدود 80 شرکت اعلام آمادگی کردند .با بررسی های سختگیرانه ای که انجام دادیم تا مطمئن باشیم ایده به محصول تبدیل می‌شود، در حال حاضر 18 شرکت مستقر در پارک‌ مشغول فعالیت هستند و منتظر ارزیابی عملکرد اینها هستیم. ضمن اینکه حدود 70 شرکت هم در صف انتظار برای بررسی هستند که باید برای آنها هم فضا ایجاد کنیم تا بتوانند فعالیت کنند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا