نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کارگاه برنامه نویسی پایتون در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد

برای این کارگاه که به همت دکتر حمیدرضا عرفانیان مدیر گروه رشته بیوانفورماتیک ,تدوین شده بود ,مهندس محمد سلامتی(دانشجوی رشته بیوانفورماتیک دانشگاه علم و فرهنگ) به عنوان مدرس انتخاب شد.

دکترعرفانیان درباره اهداف برگزاری این کارگاه گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این کارگاه آموزشی آشنایی مقدماتی دانشجویان با زبان کارآمد پایتون بوده و ماخواستار آشنا شدن دانشجویان با جوانب میان رشته (بیوانفورماتیک)بودیم .کارهای محاسباتی یکی از مهم ترین این جوانب بود که پایتون به کمک آن می انجامد .

وی افزود :زبان پایتون به دلیل قابلیت های فراوانش در بسیاری رشته ها کاربرد دارد .یکی از آن رشته ها بیوانفورماتیک (داده پردازی زیستی)است .این رشته به تربیت کارشناسانی میپردازد که داده های زیستی را تجزیه و تحلیل میکنند .معمولا افراد علاقمند به داده های زیستی و پردازش و تحلیل آنها جذب این رشته میشوند .این رشته چنان قدرتی دارد که میتواند خیلی از پیش بینی هایی که از طریق داده به دست می آید را عنوان کند. ما خواستیم تا دانشجویان این رشته و رشته های دیگری مثل آمار (که ارتباط زیادی با بیوانفورماتیک دارد)با این زبان کارآمد(پایتون)آشنا شوند.گفتنی است از آنجایی که برنامه نویسی،زبان قدرتمندی است میتواند در بسیاری از علوم وارد شود در نتیجه  شرکت در این کارگاه هیچ محدودیتی برای سایر رشته ها ندارد و متعلق به رشته خاصی نیست.

دکتر عرفانیان در پاسخ به این سوال که آیا نظیر این دوره در سال های اخیرنیز برگزار شده ؟گفت: دوره هایی برگزار شده بود اما این دوره تفاوت هایی داشت .در این دوره دوست داشتم که این کار توسط دانشجویان انجام شود که بتوانند قابلیت خودشان را نشان دهند و محیطی برای اثبات توانایی شان داشته باشند در واقع وقتی کنار خودم کسانی را دیدم که توانایی تدریس در این حوزه (برنامه نویسی)دارند به صورت شخصی و مستقیم عمل نکردم و تصمیم گرفتم از کمک اطرافیانم استفاده کنم .لازم به ذکر است که در دوره های قبل از پایتون هیچ صحبتی نشده بود.
عرفانیان هدف انتخاب مهندس سلامتی برای تدریس در این دوره را تسلط کامل او به نرم افزارهایی نظیر پایتون,سی شارپ,جاوا و همچنین حرفه ای بودن او در طراحی وب عنوان کرد و افزود: سلامتی،دانشجوی رشته بیوانفورماتیک در دانشگاه علم و فرهنگ و یکی ازنخبگان ما است و هم اکنون به عنوان برنامه نویس حرفه ای در یکی از شرکت های کامپیوتری مشغول به کار است و علاوه بر توانایی بالایش برای تدریس در این دوره فرد شایسته ای بود.
به گزارش سیناپرس پیشنهاد برگزاری این رشته توسط گروه بیوانفورماتیک مطرح شده و با توجه به استقبالی که از کارگاه به عمل آمد قرار بر این شد که کارگاه های دیگری برای دوره مقدماتی ,متوسط,پیشرفته نیز برگزار شود.نکته اساسی در میان اهداف این کارگاه برای گروه بیوانفورماتیک مساله محور بودن آن است یعنی دوره های آموزشی ادامه داشته باشد تا در دانشجو،توانایی بررسی یک پروژه در  کارگاه ایجاد شود.

برنامه نویسی نخستین بار توسط یک فرد هلندی مطرح شد که اکنون با دو نسخه (دو و هفت)و (سه و هفت)قابل دانلود است که نسخه دوم قابلیت های بیشتری دارد. بهتر است پایتون از طریق (annaconda) دانلود شود زیرا تمام کارهایی که باید با پایتون انجام داده شود را پشتیبانی میکند.علاقمندان به یادگیری برنامه نویسی میتوانند از سایت( مکتب خونه)ویدیوی آموزشی برنامه نویسی پایتون را ببینند .
دانشجویان در صورت تمایل میتوانند اقدام به حضور در این دوره آموزشی کنند. شایان ذکر است که در پایان دوره آموزشی گواهی تایید شده از طرف گروه بیوانفورماتیک به دانشجویان ارائه میشود.

 

گزارش: محدثه اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل