دخانیات در لیست ارز 4200 تومانی

بله درست است دخانیات! اولویت قرارگرفتن دخانیات در تخصیص ارز دولتی آن هم در شرایطی که برای مدیریت تحریم‌ها، دارو از نان شب واجب‌تر با محدودیت‌هایی مواجه شده موضوعی است که اعتراض جدی وزارت بهداشت را هم در پی داشته است. جالب‌تر از همه اینکه بخش عمده این ارز به نمایندگی شرکت‌های دخانی خارجی تعلق گرفته است.

تحمیل هزینه ۷۰ میلیارد تومانی درمان افراد سیگاری به نظام سلامت و همه چالش‌هایی که این مسئله برای جامعه ایجاد کرده، مانع از فعالیت مافیای دخانیات در کشور نشده است. ردپای پررنگ این مافیا را می‌توان در برهه‌های زمانی گوناگون مشاهده کرد. از واردات و قاچاق عجیب و غریب این ماده دخانی گرفته تا صدور مجوز تولید شرکت‌های چند ملیتی دخانیات و معافیت همیشگی از تحریم‌ها.

اما با تمام اینها، اختصاص ارز دولتی به دخانیات آن هم در شرایط کنونی ماجرایی که نشان می‌دهد، مافیای دخانیات در ایران فراتر از حد تصور قدرت دارد!

 

سهم شرکت‌های چندملیتی

شرکت‌های BAT و JTI شرکت‌های چندملیتی تولید و فرآوری توتون و سیگار هستند که بیشتر از یک دهه است در ایران به‌صورت مجاز فعالیت می‌کنند و سهم قابل‌توجهی از بازار سیگار داخلی را در اختیار دارند. شرکت بی‌ای‌تی پارس (تولیدکننده برند‌های کنت، دانهیل، پالمال، مانتانا) یکی از شعبه‌های شرکت چندملیتی بریتیش آمریکن توباکو است که در ایران فعالیت می‌کند. بی‌ای‌تی بعد از شرکت فیلیپ موریس (تولیدکننده برند مالبرو) بزرگ‌ترین تولیدکننده توتون و تنباکو و سیگارت در دنیاست. شرکت بی‌ای‌تی پارس از سهامداران اصلی بازار دخانی ایران است که سهم قابل‌توجهی از فروش سیگار داخلی را در اختیار دارد و به دلیل در اختیار داشتن منابع مالی فراوان و امکاناتی مانند تبلیغ مستقیم محصولات (استند و قفسه نمایش محصولات در خرده‌فروشی‌ها) توانسته است، سهم خود را در بازار ایران گسترش دهد. این دو شرکت با در اختیار داشتن سهم قابل‌توجهی از بازار، مقدار قابل‌توجهی از گردش مالی بازار دخانی داخلی را در اختیار دارند و عمده درآمد خود را به‌صورت ارز‌های خارجی از کشور خارج می‌کنند. این شرکت‌های چندملیتی در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مقادیر قابل‌توجهی ارز دولتی نیز دریافت کرده‌اند.

این در حالیست که ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در این رابطه گفته است: در این زمینه اعتراض شدیدی کردیم. از نظر ‏وزارت بهداشت، اختصاص حتی یک ریال تسهیلات به دخانیات ضرر دارد.

علاوه بر این، بر اساس گفته های رییس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور سالانه بیش از 60هزار نفر بر اثر مصرف سیگار و مواد مخدر جان خود را از دست می دهند که این رقم چهار برابر تلفات جاده ای است.

براساس این گزارش، به کالاهای مندرج در این لیست، انتقادات بسیار وارد است؛ آیا این کالاها، همان «ضروریات زندگی مردم» است که اگر ارز دولتی برای آن اختصاص نیابد، زندگی یومیه ملت به مشکل می‌خورد؟! آیا اگر برنج و جو و چای و دانه سویا با ارز دولتی وارد شود، آیا به کشاورزی رو به زوال ایران بیش از پیش آسیب وارد نمی‌شود؟! و از همه مهم‌تر اینکه آیا اگر ارز دولتی برای واردات کالاهای ناهمگون و گوناگون مصرف شود، سهمی برای واردات «مواد اولیه» مورد نیاز کارخانه‌ها باقی خواهد ماند؟! درنهایت، آیا این جدول‌بندی‌ها و سهمیه دادن‌ها با شعار حمایت از کالای ایرانی و حمایت از تولید در این شرایط وانفسای اقتصادی، در این بحران ارز و تحریم‌های رنگارنگ، همخوان است؟!

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا