علم در 2 دی ماه

  • اختراع ترانزیستور

امروز ۲۳ دسامبر مصادف است با سالروز اختراع ترانزیستور در سال ۱۹۴۷٫ است.در واقع، همان نقشی را که اختراع ماشین بخار در بروز انقلاب صنعتی در قرون ۱۸ و ۱۹ ایفا کرد، اختراع‌ ترانزیستور در انقلاب اطلاعاتی دهه‌های آخر قرن بیستم ایفا کرد. تقریباً تمام وسایلی که در ذخیره‌سازی، انتقال، نمایش و یا پردازش اطلاعات نقش دارند در داخل خود تراشه‌هایی از سیلیکون دارند که پر از مدارهای الکتریکی‌ است.در نخستین کامپیوترهایی که برای‌ کاربردهای عمومی ساخته شدند چیزی حدود ۱۹۰۰۰ لامپ خلأ به کار رفته بود و این کامپیوترها ۳۰ تن وزن‌ داشتند. برای مثال، در سال ۱۹۴۶ کامپیوترهایی به نام انیاک ‌ (ENIAC) به بازار عرضه شدند که به مقدار زیادی انرژی‌ برق برای کار نیاز داشتند و لامپ‌های آن‌ها هم پی‌درپی‌ خراب می‌شد و یا می‌سوخت؛ تا اینکه ترانزیستور، در سال‌ ۱۹۴۸، در آزمایشگاه شرکت بل، توسط یک گروه سه نفره از فیزیکدانان به نام‌های جان باردین‌ (John Bardeen)، والتر براتین‌ (Walter Brattain) و ویلیام شاکلی‌ (Shockley William) ساخته شد.

  • چاپ نخستین جدول کلمات متقاطع

اولين جدول كلمات متقاطع منتشر شده بوسيله يك روزنامه‌ نگار به نام "آرتور‌واين" اهل ليورپول طراحي و ساخته شد كه به‌عنوان مبتكر بازي‌ هاي مشهور جهان شناخته شده است. 23 دسامبر 1913 تاريخ چاپ اين جدول در روزنامه‌اي به نام دنياي نيويورك است.

  • بازگشایی برج توکیو

برج توکیو  نام برجی مخابراتی و تفریحی در پارک شیبا در توکیو است. این برج ۳۳۲٫۶ متر (۳۵۱ متر از سطح دریا) ارتفاع دارد و بعد از برج توکیو اسکای تری، دومین سازه بلند توکیو است و بلندترین برج فولادی متکی به خود در جهان نیز محسوب می‌شود. در ساخت برج مشبک توکیو، از برج ایفل الهام گرفته شده‌است.

  • درگذشت انتونی فوکر

آنتونی فوکر، متولد ۶ آوریل ۱۸۹۰ بود.وی کارآفرین، خلبان و مهندس هوافضای هلندی-آمریکایی بود، که در سال ۱۹۱۲ شرکت فوکر را تأسیس کرد.وی طراحی چندین مدل از نخستین تولیدات شرکت فوکر را برعهده داشت، که برای نمونه می‌توان به فوکر دی‌آر ۱ اشاره نمود. شرکت فوکر در سال ۱۹۹۶ منحل شد، گرچه کماکان از محصولات آن در کشورهایی مثل ایران استفاده می‌شود.او ۲۳ دسامبر ۱۹۳۹ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا