روزنامهنگاران علم واسط رسانهها و نهادهای علمی و پژوهشی هستند

دکتر هادی خانیکی درنشست علمی تخصصی "پژوهش و رسانه" که عصر امروز در دومین روزاز هفته پژوهش و فناوری در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: یکی از نکات مهم برای موفقیت ارتباط پژوهش و رسانه ها و انعکاس اخبار علمی در جامعه این است که پژوهش ها در راستای نیازهای واقعی مردمی باشد.
وی تاکید کرد: دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی به دنبال انعکاس اخبار مثبت و موفقیت ها هستند ولی اگر پژوهش ها در راستای دغدغه های مردم باشد خود به خود در جامعه مخاطب پیدا می کند.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: پژوهش های دانشگاهی برای انتشار رسانه ای باید عامه فهم شوند که این عامه فهم کردن به معنی ساده کردن و کاستن از پیچیدگی است و به هیچ وجه از ارزش و اهمیت فعالیت علمی نمی کاهد و مانند کار بزرگی که "برایان مگی" برای فهم فلسفه کرد.
وی افزود: امروز انتظار دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی این است که دست اندرکاران رسانهها کمک کنند و انتقال دهند که چه فعالیت با اهمیتی در عرصه علم و پژوهش دانشگاهها انجام میشود واز طرفی دیگر، رسانهها نیز این انتظار را دارند که اجازه داشته باشند خودشان تعیین کنند کدام محصول مهم است و خودشان اهمیت اطلاعرسانی آن را تعیین کنند. بنابراین این اختلال ارتباطی و گفتوگویی بین مراکز دانشگاهی و رسانهها شکل میگیرد.
دکتر خانیکی گفت: برای نزدیکی رسانه ها و نهادهای علمی نیازمند ارتباطات و روزنامه نگاری علم هستیم تا کسانی را تربیت کند که هم علم را بشناسند و هم به شرایط کار رسانه ها آشنا باشند.
وی اظهار داشت: باید رسانه ها را نه به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی بلکه باید به عنوان یک کنشگر سوم میان نهاد دانشگاه و جامعه محسوب کنیم.
استاد علوم ارتباطات تصریح کرد: باید توجه داشت که رسانهها آن دسته از پژوهشهای دانشگاهی را باید به جامعه انتقال دهند که از جذابیت های لازم برخودار بوده و قابلیت دیده شدن را داشته باشند، بنابراین جامعه دانشگاهی باید برای دیده شدن این استانداردها و معیارهای مخاطبان را در نظر بگیرند و پیامهای متناسب با نیاز عموم را تولید کنند.