ورود فناوری نانو به 9 حوزه صنعتی کشور

 دکتر سعید سرکار روز دوشنبه در نشست امضاء تفاهم نامه همکاری بین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت آموزش، پژوهش و وفناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:اکنون توانستیم فناوری نانو را در 9 حوزه صنعتی کشور از قبیل صنعت ساختمان،نفت و پتروشیمی،داروسازی و غذایی وارد کنیم اما ظرفیت کشور بیش از آن است که انجام شده است.

وی با بیان اینکه همکاری با وزارت صنعت می تواند به استفاده ازنانو در صنایع مختلف کشور شتاب دهد، گفت:امضای این تفاهم نامه می تواند حرکتی برای توسعه صادرات محصولات مبتنی بر فناوری های پیشرفته به ویژه نانو و ارتقاء صنعت کشور شود.

سرکار اظهارکرد:فناوری نانو سه مرحله دارد، مرحله نخست تولید مواد نانویی است که در این زمینه بخش وسیعی از مواد نانویی در کشور تولید می شود، مرحله دوم، رسوخ فناوری نانو در صنایع موجود است که با به کارگیری آن ارتقای کیفیت محصولات و رقابت پذیری در بازار جهانی افزایش می یابد.

وی ادامه داد:در مرحله سوم نیز به کمک فناوری نانو و تکنولوژی،کیفیت محصولات افزایش خواهد یافت که در این زمینه در حال حاضر تولید داروها و مواد هوشمند، پارچه های هوشمند در کشور در حال انجام است و کشور هم پای دنیا در حال پیشرفت و استفاده از این فناوری است.

سرکار افزود:کارها در فاز تحقیقات و توسعه در کشور خوب پیش می رود و ما از لحاظ بنیه علمی جزو کشورهای تزار اول جهان هستیم اما بدون وارد شدن این فناوری در صنعت به هدف نهایی نخواهیم رسید.

رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت:اگر بخواهیم کیفیت را وارد زندگی مردم، تولید و صنعت کنیم بدون استفاده از فناوری نانو امکان ندارد.

وی ادامه داد:همچنین ستاد توسعه فناوری نانو بدون کمک دستگاه های دیگر نمی تواند رسالت توسعه نانو در کشور را به نتیجه برساند.

در این نشست همچنین دکتر علی اصغر توفیق معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران جزو پیشگامان در بخش فناوری نانو است،گفت:صنعت نانو درجهان و در کشور ما جوان است و خوشبختانه به همت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو کارها و پروژه های تحقیقاتی زیادی انجام و به مرحله تجاری سازی رسیده است.

وی تصریح کرد:وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز باید زمینه های تجاری سازی در این بخش را فراهم کند.

توفیق گفت:در بخش تجاری سازی فعالیت های نانویی شناخت کم است و باید زمینه را برای شناخت جامعه صنعتی با این تکنولوژی مهیا کنیم و این تفاهم نامه در همین راستا پیش بینی شده است.

توفیق افزود:بعد از امضای این تفاهم نامه، کمیته های مشترک را معرفی خواهیم کرد تا زمان بندی برنامه ها تعیین شود.

وی تاکید کرد:با تفاهم نامه هایی که با ستاد نانو امضاء شده در آینده نمایشگاهی از دستاوردهای آماده تجاری سازی شده فناوری نانو برای معرفی به صنعتگران و سرمایه گذاران در وزارتخانه برپا می شود.

وی یادآورشد:در این نمایشگاه از افراد علاقه مند در حوزه سرمایه گذاری در فناوری نانو دعوت می شود و راه های همکاری این دو بخش معرفی خواهد شد.

تفاهم نامه همکاری میان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ،معدن و تجارت امروز دوشنبه (11 خردادماه )با موضوع همکاری مشترک در حمایت، توسعه و رسوخ فناوری نانو در صنایع کشور امضاء شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا